Voluntärdag i Galway arts centre

Som jag skrivit tidigare så frågade jag Maeve Mulrennan, utställningssamordnaren för Galway Arts Centre, om jag kunde hjälpa till nästa gång de skulle hänga en utställning etc. Det ligger rakt över gatan från där vi bor och jag ville lära mig lite om hur de jobbar i ett galleri. Hon sa att hon tyckte att det var jättekul att jag frågade, för ingen annan har gjort det förr och så skulle de byta utställningar idag, söndag, så det passade bra.

Jag kom dit runt 11.40 och fick först hjälpa till med att slå in alla målningar från den tidigare utställningen i bubblewrap och kriva på vem som skulle ha dem. Det var en med en massa landskapsbilder gjorda av olika konstnärer under deras residencies på ön Inishlacken. Några skulle vidare till utställningar på en av Aran öarna och sen till New York.

Efter att det var klart så tog vi fram alla bilder till den nya utställningen som handlar om olika konstnärers respons till ämnet teckning, dvs, alla tavlorna är teckningar eller etsningar etc. En kvinna som heter Philippa Sutherland och var lecturer på vår skola i några veckor i tvåan är med samt några andra rätt kända folk. En kille, berättade hon, har Irlands största samling av Andy Warhol prints, men det är inte officiellt. Han jobbade i Warhols The Factory under hans storhetstid och tryckte hans bilder. Så himla coolt!

En konstnär som heter Rosie McGurran var där och hjälpte till också, hon hade tavlor med i utställningen vi tog ner och är tydligen den som ordnat residency grejen på Inishlacken. Jag minns henne från first year när hon hade en workshop med oss om landskapsmåleri och visade en stor mural hon gjort i Universitetets nya byggnad.

Vi hade en plan att gå efter som visade var alla tavlor skulle placeras och vi ställde dem där de skulle vara, men de skulle inte hängas än och vi lämnade bubblewrapen på dem eftersom en äldre man som är deras tehnician höll på och fyllde igen hål i väggarna etc och han skulle mäta och sätta upp dem sen.

Maeve tyckte det var jätteschysst att jag hjälpt till, för annars skulle hon ha fått göra allting själv och så gav hon mig 300 kr som tack :) så det var snällt! Hon gav mig några invites för öppningen på torsdag, så då ska jag självklart dit. Jag gick hem runt 3 på eftermiddagen.
---------------------

Igår gjorde jag inte så mycket. Kände mig väldigt nere på morgonen, både pga skolan och dieten.

Jag gick in till stan med Sean o köpte lite grönsaker på marknaden, men det var verkligen skitjobbigt att inte kunna köpa någon falafel eller sushi som jag vanligtvis gör på en lördag där pga min diet. Sen gick vi till ett cafe, men jag kunde inte dricka örtteet jag köpt för det var för sött, och jag ska inte äta eller dricka någonting sött... Sen köpte jag en vegetarisk kokbok i en bokaffär.

För er som inte vet så har jag kört en diet sen i tisdags som innebär att jag inte äter någonting innehållande:
* koffein
*alkohol
* djurprodukter (ink. kött, fisk, mjölk, smör, ägg...)
* svamp/ jäst
* vetemjöl
(jag äter bara fullkorns spelt, havrekli, flax frön)
*söta frukter (t ex bananer, vindruvor, persikor, plommon, äpplen..)
*socker/sirap/sötningsmedel (svårast av allt, för allting som är tillagat innehåller socker eller sirap. Kolla bara på innehållsförteckningen nästa gång du köper knäckebröd, yoghurt, buljongtärningar, soppa eller annat som man tror är nyttigt, allting innehåller socker!)

Detta betyder att jag bara kan köpa råvaror och sen göra min egen soppa, stekpannebröd, speltpasta, sallad etc. Det är jobbigt för det betyder att jag inte kan äta ute över huvud taget och inte köpa annat än råvaror. Anledningen till denna 'detox' är att jag vill få bort allt socker och skadliga ämnen såsom kaffein ur min kropp. Att inte äta svamp eller jäst ska leda till att min tarm blir av med en massa bakterier, att inte äta mejeri eller djurprodukter ska också rensa ur mitt system är det tänkt. Tror faktiskt att jag ska sluta äta mejeriprodukter helt och hållet efter detta eftersom min mage och tarm känns mycket lugnare och bättre. Ska ta kalktabletter istället och äta veganprodukter och sojamjölk istället. Ska dock fortsätta att äta ägg och använda mjölk och grädde i bakning och matlagning, men väldigt fettsnåla alternativ och sparsamt.

Igår eftermiddag gjorde jag stekpannebröd med hummus och sallad, det var gott! Surfade nätet, kollade lite på ett par Ducktales episoder och även på Rena Rama Rolf - Mirakelmanicken. jag höll på att vika mig dubbel av skratt, det är nog bland det roligaste som någonsin gjorts! Sean fattade så klart ingenting när han gick förbi eftersom han inte förstår vad de säger, han retar sig bara på signaturmelodin!


Sen läste jag lite i iRobot och lade mig tidigt för en gångs skull. Superbra bok!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0