Jordgubbar och blinis vid floden

Jag började dagen med att ta cykeln ut till Salthill för att lämna in en rulle medium format film. På vägen stannade jag till i Simon shopen (kunde inte låta bli). Och kom därifrån med ett soffbord för 5 euro.

image409

Benen gick att skruva av, så det var lätt att få hem. Jag skulle ha fått en extra bordsskiva på köpet också (varför fanns det två?) men, det tyckte jag inte behövdes.

Sen cyklade jag alltså till Salthill och sedan till centrum där jag köpte masking fluid och en pensel i Powells konstnärshandel. Jag kom först till college klockan 12. Väl där hade jag dock otroligt svårt att komma mig för att jobba, jag kände mig seg och trött (kan vara den kvava hettan), och tog varje tillfälle att ta en rast. Jag målade ett par transparenta lager över min uthällda färg och skissade motivet med kolkrita.

Blaise, min tutor kom in i ateljen och jag tog av mig min ipod. Då, istället för att prata om något vettigt, så tog han upp min ipod och började bläddra igenom musik listan. "Hmm, Sparklehorse, I think I went to one of their concerts once"... sen sa han att min musiksmak verkade likna den andra svenska tjejen Emmas, som gick här förra året. "Velvet Underground, well I just talked to a sculpture student who had never heard about them!"

Sen såg han mitt polarbröd som jag hade med mig och undrade såklart vad det var, så jag var tvungen att förklara att det är svenskt bröd jag brukar köpa i Dunnes Stores, och då kom han in på en hel diskussion om att sakna mat från sitt eget land och hur maten i de polska affärerna inte alls är god, för han hade provat och de har ju ändå ingen matkultur, och att det förr fanns ett cafe i Dublin som hette The Swedish sandwich shop eller liknande men att Sverige är väl inte direkt kända för sina sandwiches (jag berättade för honom om smörgåstårta), att han bara varit på IKEA en gång i England men att det visst brukar sälja svensk mat bla bla... etc.

"He's so useless!" som Maria sa efteråt. haha!

När klockan bara var 4 så kändes det som om den var runt 6, så seg var dagen. Hade en rast nere i matsalen med Chloe, Maria, Joe och Micheal. Chloe och Micheal's matvanor alltså. Micheal åt kall spaghetti och köttfärssås, för han tycker att det är godare än varm. Chloe åt en macka med philadelphia och edamer ost på, men sen när Maria skulle lägga sylt på sin scone så uppfann hon Cheesejam sandwichen (alltså ost och sylt på en macka) och hom tyckte det var jättegott. Vi trodde henne inte...

image410

Jag cyklade in till stan runt halv 5, orkade inte stanna kvar längre. Jag gick till Marks & Spencer och köpte Irländska jordgubbar och blinis (ryska plättar) och satte mig och ritade lite nere vid floden. Det var länge sen jag gjorde det, i ettan hade vi ju en visual diary och hade som uppgift att rita/skissa i den varje dag, men nu gör jag nästan aldrig det. Jordgubarna var så söta och goda eftersom det varit så soligt på sistone och jag hade det mysigt där en stund.

image411

image412

Här är stället där jag satt, mellan kanalen och Corrib floden.

Sean var sur när han kom hem, tydligen hade han blivit utskälld av en supervisor för att han glömt göra nån grej och nästan blivit osams med en dryg kille som jobbar på lagret med honom. Nu har han gått ut och sprungit.

Jag känner mig väldigt, väldigt trött, orkar nog inte gå någon promenad ikväll. Men jag cyklade ju iallafall några kilometer idag.

Kollar just på nyheterna. Irland har fått en ny Teoseach (premiärminister) idag. Brian Cowen heter han och tar över från Bertie Ahern som slutade pga en mutskandal på 90 talet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0