Emmas Gluck

Nu mår jag lite bättre. Ringde mamma sen och de kom precis hem från Örebrotravet. De blev trea med Ketty och förra lördagen vann hon sitt första lopp, så det är kul för hon galloperade bort sig flera gånger innan dess.

Jag gick till filmklubben (trots att jag inte kände för det) och blev positivt överraskad, filmen var verkligen bra. Den var tysk och heter Emmas Gluck. Handlar om en tjej som är grisbonde och bor själv på en gammaldags gård. En dag kraschar en kille sin bil precis där (bilen glider över åkern och landar på hennes gårdsplan). Han har har just fått veta att han ska dö i cancer och har stulit pengar som hans bilhandlar kollega lurat åt sig svart och stuckit i en stulen bil. Hans plan var att åka till Mexico och skita i allt men han ändrar sig och kör med flit av vägen istället. Tjejen tar hand om killen och snor pengarna och låtsas att de brann upp i bilen eftersom hon är på väg att förlora gården då hon är pank. Det hela utvecklas till en kärlekshistoria, som skuggas av det faktum att killen vet att han snart ska dö... Kolla in trailern.



Måste säga att tysk film blir man sällan besviken på, finns hur många bra tyska filmer som helst. Här är mina favoriter, fantastiskt bra filmer allihop!!

* The Lives of others (Das Leben der anderen)
* Downfall (Hitler- Undergången)
* The Edukators (Die Fetten Jahre sind vorbei)
* Good-Bye Lenin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0