Irländska jultraditioner

Fick förfrågan av Tina att berätta vad för slags adventsljusstake man har på Irland. Nu för tiden så finns i stort sett bara den sort som vi har i Sverige, alltså en rad ljus med antingen träbotten i V-form eller mer sofistikerad krom osv. Det har blivit vanligare de allra sista åren, för första julen jag var här 2004 kan jag inte minnas att jag såg särskilt många såna.

Traditionellt sett så har de haft ett enda ljus, som ser mer "verklighetstroget" ut i fönstret. Det kommer sig av den gamla traditionen att tända ett ljus i fönstret på julnatten för att guida Josef och jungfru maria, och även i gamla tider när det var förbjudet för katolska präster att ha mässa så indikerade ett ljus i fönstret att det var katoliker som bode där och att han var välkommen in till dem för att "say mass".  Sen byttes det såklart mot elljusstakar, Seans mamma har fortfarande en gammaldags elektrisk ljusstake kvar. Tyvärr har jag ingen bild på den, men den står på ett halvt vedträ i björk och har låtsasbarr och blommor runtomkring.

Här är ett par exempel jag hittade på internet:





Tycker det är lite synd att det knappt verkar gå att få tag på de här traditionella ljusstakarna längre för jag tycker att de är fina :) Nu för tiden har julen här på irland tyvärr blivit lite för "tacky" glöm halmänglar, hemmagjort pynt, hembakade kakor och smakfulla dekorationer. Här är det spretiga plastgranar, fula, billiga kulor, neonblinkande lampkreationer och fiberoptiska snögubbar som gäller!

Här är det som om julen ska vara lite "dålig smak" hos de flesta, man tycker att det liksom hör till. Trots att det finns riktiga granar att köpa så regerar plastgranarna eftersom man slipper barr. Nästan ingen bakar julkakor och godis m.m utan allt köps och det enda det hela går ut på är att ha ett stort Christmas party med jobbet, sen festa som fasen på julafton, sen öppna sina presenter när man vaknar på morgonen (ingen gemensam klapputdelning utan alla öppnar dem när de vaknar på bakisjuldagen) och sen slapp framför TVn och kalkon eller stek till middag...

De tycker alltid att vi svenskar verkar så ambitiösa. Förra julen tog jag med pepparkakor och lussebullar till mina klasskompisar på fikarasten och de var helt imponerade av att vi i Sverige håller på och bakar en massa osv. Jag tycker om traditionell jul med en vacker äkta julgran med fina glaskulor och pynt som gått i generationer, hemmagjort godis och pepparkakor, omsorgsfullt inslagna paket, halmänglar, broderade dukar, paketöppning tillsammans med resten av familjen etc. Däremot har vistelsen här fått mig att t ex kunna tänka mig olika färgade lampor i julbelysningen, vilket mamma inte vill höra talas om, hon gillar bara vita ljus som har formen av stearinljus, och hon vill inte ens ha ljusslinga i granen.

Jag vet att det är många som har plastgran, men för mig så är det inte riktig jul om man inte känner den där doften av gran och hyacint. Jag är ganska traditionell när det gäller julen så det är därför jag aldrig kännt mig lockad att stanna kvar på Irland över julhelgen...

Mina föräldrars julgran. Den klär mamma av tradition när vi gått och lagt oss på kvällen för att det ska vara en överrasking sen när man vaknar på julaftonsmorgonen.



Uppe granen. Vi har två granar. Det hela kommer sig av att när vi var små så hittade vi en massa julpynt som min gammelfarmor hade med sig från amerika, som vi ville använda och så gjorde vi en massa pynt i skolan som vi ville ha med i granen som inte passade i den mer sofistikerade nere granen, så då fick vi en egen gran på övervåningen som vi fick klä som vi ville. Självklart måste vi fortfarande ha två granar!



Seans föräldrars gran:
Fem ljusslingor och pyntad tills det inte finns några lediga grenar kvar. Jag brukar hjälpa till att klä den och det är är rätt kul! Vi brukar skratta gott åt alla ljusslingor som nyckfullt bara fungerar när de behagar och hur lång tid det faktiskt tar att "veckla ut" en plastgran och böja alla grenar rätt, något jag inte räknat med innan jag fick erfara Hastings granen.



 Seans familj har, trots sin kaotiska julgran faktiskt en hel del gammalt julpynt som hängt med i åratal, även om det inte betyder gammalt = smakfullt, och minnen som väcks när man plockar fram grejerna och jag gillar faktiskt deras gran också. Även om Marys smak i vissa fall kan diskuteras, särskilt när hon köpte en vit fiberoptisk gran utan barr som blinkar i knasiga färger och ställde den i pappa Franks musikrum men var tvungen att flytta den för att han hatade den så mycket. Notera också att man här oftast sätter en "fairy" på toppen av granen, inte en stjärna. Julkrubban står under granen och vi skrattade gott för ett par år sedan när Mary såg att jesusbarnets ansikte var smutsigt, så hon tog en trasa med lite rengöringsmedel och vips så följde färgen på ansiktet med, så nu är halva ansiktet normalt och halva helt vitt, så vi brukar vända den sidan inåt...

Närbild:

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Hahaha, vad roligt att jämföra en svensk gran med en irländsk! Intressant att höra om andras jultraditioner.

2008-11-27 @ 14:10:59
URL: http://enoughisenough.blogg.se/
Postat av: Tina

Åh så spännande!

Tack för att du tog dig tid och hitta en massa intressant om irländska jultraditioner.



Himla fint att bara ha ett vackert ljus i fönstret.

2008-11-29 @ 11:41:23
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0