Moderna museet i Prag (12/09/08)

Vår sista dag i prag tog vi spårvagnen till Holsevice och Moderna museet. Det var en cool byggnad med öppen planlösning och massor att titta på. Det var en internationell triennal som pågick och så hade de ganska annorlunda avdelningar mot andra moderna museer jag varit på, bla en stor avdelning som bara visade Kinetisk konst, alltså tavlor och skulpturer som rör sig,  i ofta hypnotiska mönster, populärt på 60 talet.




En installation var en cool hiss som bestod av en glasbox och förde oss till femte våningen, så vi började uppifrån och ner. Sean har lite höjdskräck så han var nog inget fan av hissen ;)

Jag såg bilder av två konstnärer jag verkligen gillar, Egon Shiele och Gustav Klimt samt en stor avdelning med kubistisk konst, eftersom det var stort i Tjeckien.

Museet från utsidan.

Efteråt åt vi lunch i en mysig bokaffär/café. Jag åt en skitgod veggo wrap, kan tog samma fast med kyckling i, men han gillade den inte eftersom han inte gillar krämig dressing, och salladen var blandad med dressing... typiskt för jag älskade det! Sen skulle vi kolla vår e-mail där för de hade några datorer, men internetet var så jäkla segt att vi gav upp efter några minuter, och så gick det inte att skriva med deras annorlunda tangenter heller ;)

Vi begav oss tillbaka till centrum (gamla stan) och där ville jag gå och kolla efter en marionett docka, eftersom det är en av huvud souvenirerna från tjeckien och jag hade sett massor med fina. Vi var också i en engelsk bokaffär och Sean köpte böcker om Haubsburgska kungahuset och historia om kommunismen. Jag köpte Franz Kafkas Processen och sedan en bok med Bröderna Grimms sagor på ett antikvariat intill. Sen gick Sean till ett cafe och satt där och läste i en timme medan jag skyndade runt till en massa marionett affärer, de jag gillade bäst var så dyra, men tillslut hittade jag en fin, handgjord drottning för 600 kr.

Sen åt vi på ett café vid Karls bron (på Mala Strana sidan) och det var trevligt, trots att min pizza tyvärr inte var genombakad.

Efteråt gick vi upp några vindlande smågator tills vi hittade ett mysigt cafe/bar som hette Art Café och där satt vi och drack Staropramen och läse i våra böcker en lång stund. Några andra folk som var där hade med sig en gigantisk hund som hette Hamish som låg och sov på golvet.

Sen tog vi spårvagnen hem till hotellet och jag packade väskan och dushade medan Sean drack en sista öl i hotellbaren.




Min fina drottning!

Det kändes lite sorgligt att vår semester var slut för det var så himla trevligt! Vädret var helt underbart, jag gick i linne mesta tiden, och det var så otroligt fint i centrum, sen så var det kul att se andra delar av stan och museerna vi gick på. Jag rekommenderar verkligen att åka till Prag!

När vi landade i Dublin vid lunchtid på lördagen så sken solen, men när vi åkt en bit med bussen mot galway så mulnade det på och självklart så kom det några regnstänk så fort vi klev av bussen i Galway, som för övrigt var blött och grått och tycks så ha varit hela veckan när vi var borta.

Som Marjorie sa idag på jobbet "What's wrong with this country!?" Idag var för övrigt världens segaste dag på jobbet och jag tror jag var "suffering from the post-holiday blues". Det var Gary och Emers sista dag och call centret har nu stängt för säsongen så nu är det segare än nånsin, alla de jag gillar har slutat, vi har knappt några turister och får vara vid cash pointen eller info disken hela tiden, förut brukade ju call centret vara trevligt för man kunde snacka skit, lösa soduku och slippa träffa folk en stund, men nu är det slut på det :/

Är exakt två veckor kvar tills jag är jobblös, jag slutar ju den 28 september och har inte hört ett ord från något ställe jag ansökt till. Skit, orkar inte tänka på´t!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0