Lord of the flies och Frank Lloyd Wright

Igår kväll så kollade jag och Sean på A Mighty Heart medan vi åt vårt påskgodis. Den var bra och en sann historia. Angelina Jolie är en fransk journalist i Pakistan vars man (som också är journalist, men amerikan) blir kidnappad när hon är i femte månaden. 

Senare på kvällen kollade jag på Lord of the flies från 1963. Den var väldigt bra och nyskapande för att vara gjord för så länge sedan. Det var otäckt när allt spårade ur och de började döda andra barn. Väldigt verklighetstrogen skildring! Rekommenderas! Har dock inte läst boken, fast hört en hel del om den genom åren. Piggy var dock så irriterande lillgammal så tillslut hade man nog blivit galen på honom själv! (fast inte gjort som dem förstås).



Idag var vi i stan och jag valde ut ett par födelsedagspresenter som Sean köpte: Peter Doherty's nya skiva (hade aldrig trott att han skulle vara så bra, har ju mest hört skandaler om honom). Får mig att tänka lite på folk som Syd Barrett och Nick Drake. Jag valde även nyreleasen av Radioheads debut Pablo Honey, eftersom den innehåller massor av bonusmaterial i form av DVD, demos, unreleased tracks etc. Men jag ska få dem först på tisdag, annars får jag ju inga presenter på själva födelsedagen.

Sen fikade vi på Java's och läste lite. Och innan vi gick till stan läste jag ut boken om arkitekten Frank Lloyd Wright som jag fick i paketet igår. Trodde inte att hans liv var så händelserikt; hans andra fru blev t ex mördad tillsammans med sex andra personer av hans vaktmästare som gick bersärkagång och även brände ner hans hus. Gud!


Fallingwater är bara så grymt fint. Tänk att få åka dit och kolla alltså! Jag har varit i en villa ritad av Mies Van der Rohe utanför Dusseldorf och i ett par hus ritade av Victor Horta i Bryssel. Skulle vara en dröm att besöka några av de mest kända husen av Wright, Le Corbusier, Walter Gropius och Alvar Aalto. Ska jag se till att göra nån gång. Älskar hus och arkitektur!


 Nu sitter jag och kollar igenom foton och skriver lite i min notebook för Docks Projektet. Har ju missat en hel vecka nu när jag varit sjuk och Aoife sa att oljetankarna ska börja rivas redan på tisdag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0