Saker jag tycker om/ fascineras av

Blev en tur till BK's wine bar på kvällen. En karaff rödvin. Här är en lista som jag skrev ner för ett par dagar sedan på sånt som är fint och som jag gillar. Jag känner mig bättre nu.

* Modernistisk arkitektur

* Kala trädgrenar
* Skatbon
* Viewmaster hjul

* Hasselblad kameror
* lukten av oljefärg
* vintage klänningar
* grafiska mönster
* smart förpacknings design
* handskrivna brev
* polaroidbilder

* Star Wars memorabilia

* Svart kaffe
* Små skatter jag sparade när jag var liten
* elektroniska ljud
* bra jazzmusik
* 1940 - tals hår
* Gammaldags caféer
* Vinylskivor
* Pink Floyd original releases
* Välgjorda barnböcker
* Astrid Lindgren filmer
* Hitchkock
* Böcker om konstfilosofi och arkitektur
* Poesi som berör
* Skandinavisk design
* Bra utställningar som man minns länge
* Människor som bevarar barnet inom sig
* Att vakna och upptäcka att det är snö ute
* Att vakna och det är varmt och soligt ute
* Att vandra i en gammal, mossbeklädd skog
* Kaninungar
* Gamla fotografier
* Lyssna på bra musik på tåget
* Fika med nära vänner
* Få uppskattning för det jag gör
* Doften av vår i luften
* Att träffa någon man tycker mycket om men inte har sett på väldigt länge

ERIK AXEL KARLFELDT

EN LÖSERKARL
(---)
Hur var ditt liv? — Det var en storm och nöd
och kamp i en enda veva;
det var gäckad längtan och fåfäng glöd
och små glimtar ur molnens reva.
Jag är så glad att jag fått leva.

JAG ÄR EN SJUNGANDE RÖST
(---)
Jag är ett drivande blad i höstens vida rike
min levnad är en lek vid alla vindars kör.
Om jag stannar på ett berg eller drunknar i ett dike,
det vet jag ej, det bryr mig ej, det rår jag icke för.

TILL JUNGFRU CECILIA BÖLLJA
(---)
Så tag då min visbok Cecilia Böllja!
Jag vill ej fördölja
att sinnet är tungt, då jag räcker dig den.
Jag drömde i natt, att jag sjöng vid din sida,
jag vandrar vida,
sjung ensam och tänk på din ensamme vän!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0