Ett monster tuggar i sig tanken

Idag har jag och Aoife trotsat det grå vädret med blåst och duggregnskurar för att dokumentera när de första olje tankarna nere vid the docks revs. Vi träffades på förmiddagen vid halv 12 och drack kaffe i Market Kitchen och pratade lite och sen tog Aoife med mig till ett bra utkiksställe som hon och Roisin varit på igår där man ser tankarna bakifrån. Man måste gå runt upp vid stationen och inn bakom bussparkeringen för att hitta dit. Vi såg då att de redan hunnit riva en tank utan att vi märkt det. Vi trodde att plåten skulle vara tjock och att de skulle få lyfta av som ringar för att ta ner dem, men det visade sig att de är gjorda av tunn plåtl som går lätt att klippa sönder och "vika ihop". Som att ha sönder en läskburk ungefär...

Vi gav oss då hem för att hämta grejer; jag skulle hem och hämta mitt kamerastativ och mer utrustning samt hämta a-kassan på posten på vägen och Aoife skulle ladda sitt kamerabatteri. När jag kom tillbaka nån timme senare så var demolition gubbarna på lunchrast, så jag gick upp till Forthill cemetary som ligger intill och tog lite kort. Jag hade tagit med mig filter och filterhållare, och använde dem lite. Det var en så gråmulen dag, så det rosaröda funkade bra.



R.I.P oljetankarna...

Sen när gubbarna kom tillbaka så gick jag till utkiksstället igen och satte upp stativet och började göra en stop motion animation av när nästa tank revs. Dvs. jag knäppte ett nytt kort ca 1ggr/ sekund eller så. En fotograf från lokaltidningen kom till samma ställe där jag stod och tog kort och vi pratade lite, och sen kom Aoife tillbaka och filmade lite. Tidningsfotografen tyckte visst att det var kul att ta kort på längre håll med oss två i förgrunden, så vi kanske kommer i tidningen, man vet aldrig haha!

Till slut, när tanken var nästan riven så hade jag tagit 1300 kort och mitt minneskort var fullt. Jag hade även tappat känseln i armen och handen som hållt på avtryckaren i över en timme, både av ställningen och kylan. Fick täcka kameran med en plastkasse för det duggregnade och både Aoife och kameragubben gav upp innan mig. Tur i oturen att minneskortet blev fullt för jag hade knappt pallat mer. Kunde knappt använda fingrarna när jag skulle packa ihop utrustningen och hela min kropp hade stelnat till! Men, de resulterande korten var klart värt det!

Stills från animationen:





Både jag och Aoife tyckte det var hur häftigt som helst att se hur de rev tanken. Grävarens nafsande klo framträdde mer och mer som huvudet på ett monster som åt upp tanken och det kändes lite sjukt, för de där tankarna har ju varit där i evigheter, de är ju liksom en del av Galway.

Hoppas inte min förkylning blir värre nu när den nästan gått över, för det tog en bra stund att tina upp mig. På vägen hem var jag tvungen att gå in på Café Luna och äta soppa och dricka en stor kopp kaffe för att värma fingrarna. Där inne var det väldigt varmt som tur var.

Nu har jag satt ihop alla bilderna till en animation. Ser rätt häftigt ut måste jag säga. Beroende på vädret så ska jag försöka gå tillbaka imorgon och fota rivingen av en annan tank. De tycks hinna två per dag.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Det ser riktigt coolt ut!

Jag äter hela kärnorna men de är lite mer hårda och beska när äpplet inte är så moget, när det är riktigt djuprött och moget så tänker jag inte på dem.

2009-04-16 @ 01:08:14
URL: http://kawasart.blogg.se/
Postat av: Anna-Bea

Hej :o)



Ville bara saga att jag tycker om din blogg.



Jag har sjalv bott i England i 11 ar sa jag kan relatera till en del du skriver.



Ha det bra!



Kram,

Anna-Bea

2009-04-16 @ 13:03:40
URL: http://immovingback.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0