Belfast dag 3, Giants Causeway (21/02/09)

Denna dag hade jag ju bokat in bussturen, så jag gick upp tidigt och åt frukost på Maggie May's igen. Denna gång åt jag toasted bagel med jordnötssmör och en pannkaka. Unnade mig rikrigt onyttig mat på resan. Svingott!
Sen gick jag på bussen runt 10 vid turistbyrån.

Town Hall på morgonen
Vårt första stopp var Carrickfergus castle. Det var bara ett fotostopp:

Tyckte det såg kul ut med ungarna som klättrar och soldatdockan som siktar på dem!
Sen åkte vi vidare längs kusten och stannade för kisspaus och godispaus i en liten by som heter Carnlough. Väldigt pittoresk, intakt med gammal traktor och allting ;)

Sen snirklade vi oss fram längs kusten, förbi the nine glens of Antrim som är 9 vackra dalar, som man inte ser så bra från vägen men som är perfekta för den som är intresserad av att vandra. Och så kom vi till Carick-a-Rede hängbron. Det är en hängbro som går mellan en ö och fastlandet och är ca 35 meter över havet. Den hade varit kul och lite läskig att gå på, men tyvärr är den stängd så här års, öppnar först i mars. Här nere syns den iallafall:

Jag har ju varit runt och sett massor med fin irländsk natur i mina dagar, Aran öarna, Clare island, Cliffs of Moher, the Burren, Croagh Patrick, Connemara nationalpark, trakten runt Westport etc. Så då är man ju lite blasé på något sätt, men om man är turist och inte har varit på Irland förr så tycker man nog att det är hur häftigt som helst och även jag tyckte att det var otroligt vackert längs Antrims kust, så då är en resa hit att rekommendera, punkt!

Ser ni den lilla byn inne i viken?

Sen kom vi då fram till Giants Causeway. Där finns ett visitors centre, hotell, restaurang och café, i likhet med Cliffs of Moher. Vägen ner till the causeway tar ca en kvart att gå, men man kunde även gå en övre väg på klippans kant och sen gå ner en trappa till själva causewayen. Jag valde det sistnämnda. Vi fick 2 timmar på oss innan vi skulle åka vidare, de flesta valde att äta först, men det hade inte jag just med, så jag började vandra längs kanten.

Här ser ni vägen ner till Giants Causeway.

Visst är det fint?!

Och självklart fanns det får också ;)
När jag just börjat gå så såg jag en väg ner till stranden, men jag tänkte att det finns säkert en annan också, för den här kom så fort, så jag gick och gick i nästa en timme innan jag kollade ner och upptäckte att strandremsan försvunnit och att det absolut inte gick att gå ner här, så alltså hade jag gått för långt och fick vända tillbaka igen. Därför hann ganska mycket tid gå innan jag äntligen kom ner till själva causewayen. Det blev jätteblåsig medans jag vandrade på klippan med riktigt starka vindpustar, så ibland klamrade jag mig fast i fårstaketet och trodde nästan att jag skulle blåsa av klippan. Det var lite otäckt, för vinden vände och kom från olika håll och man var ju bara lite över en meter från kanten...

Sen kom jag ju ner då iallafall, och där var det inte så blåsigt. Jag kollade på The organ, en av de fantastiska klippformationerna som är precis som pelarna i en kyrka. Det är konstigt att naturen kunnat skapa allt det här.

Här är precis innan man ser den kända Causewayen.

Här har vi den.

En massa turister gick runt och trampade i stenhögen, fler än vad som syns här. Kan tänka mig att det är packat med folk på sommaren.

Jag trampade lite jag också, för jag var ju med turist!

Sen började vädret bli sämre, det mulnade på och blev riktigt blåsig och kallt, så som tur var hade jag sett allt då och tog shuttle bussen upp till besökscentret.

Nu hade jag lite bråttom, klockan var redan efter 3 och vi skulle åka halv 4 och jag hade inte hunnit äta lunch än. Jag köpte ett vykort i affären, slängde i mig en macka och hann precis.
Sen fortsatte vår färd bort mot Bushmills. Först stannade vi för ett fotostopp vid ruinen av Dunluce castle. En tant frågade om jag ville vara med på ett kort.

Sen åkte vi till Bushmills Whiskey distillery. Jag är en whiskey drickare och Bushmills är min favorit bland irländsk whiskey, så det passade mig perfekt! Det bryggeriet har den äldsta whiskeylicensen i världen, från 1608.

Vi gjorde bara ett kort stopp, så vi hade bara tid att kolla lite i affären och testa whiskeyn i baren.

Jag provade Black Bush, en skarp variant som gjorde att min gom nästan tappade känseln när jag drack den, men gid var den. Sen köpte jag med mig en flaska Original från affären. 14.95 pund kostade den, det är tydligen normalprisk i UK, men här tror jag det kostar runt 300 kr?

Sen var vår sightseeing dag slut och det blev raka spåret hem till Belfast längs vägen som går inne i landet. Vi kom tillbaka runt 6. Då gick jag och åt japanskt igen på en annan restaurang som tjejen på turistbyrån rekommenderat som också låg nära där jag bodde, fast då åt jag teriyaki tofu och ris istället för sushi. Gjorde dock bort mig med att beställa green tea icecream med sweet bean paste till efterrätt. Det var så jäkla äckligt! Annars gillar jag ju grönt te och glassen såg ut som pisatge, men den var helläskig, helt osötad, så man förstod inte vad man åt, det var kallt i konsisitensen men smakade som en gammal tepåse som legat i blöt för länge... usch, rekommenderas inte!

Sen hade jag inget annat för mig, så jag gick på bio igen, fast en annan biograf, och såg Benjamin Button. Den var faktiskt bra, fast början var väl inte riktigt i min smak. Kunde inte låta bli att tjuta på slutet.