Belfast dag 1 (19/02/09)

Här kommer en sammanfattning med några bilder från min lilla mina-semester.


Botanic Avenue där jag bodde. En trevlig gata med massor med restauranger, flera uteställen etc. Ligger precis bredvid Queen's university, så många studenter i farten. Fanns bra frukostrestauranger där med, pannkakor och grejer.

Ark hostel, bara 5 pund per natt. Alla andra hostel tog ca 15 pund, så jag trodde det skulle vara lite sunkigt, men det var det inte alls och så var området skitbra!

Belfast är väggmålningarnas förlovade land. Den här finns bakom Victoria station, dit jag anlände. Det är ett protestantiskt område bakom där...

Gick förbi Catalyst arts gallery på en bakgata i centrum. Det var här vår members show med 126 gallery visades i två veckor, medan deras members show var på besök i Galway, men jag missade utställningen med en dag tyvärr.

Jag gick runt i centrum ett tag och såg mig omkring. Hittade ett asmysigt bibliotek som heter Linen Hall library och har utsikt över the Town hall, stans ståtligaste byggnad. Biblioteket var riktigt gammaldags med massor med vackra gamla böcker, där skulle jag sitta och läsa jämt om jag bodde där.


Efter att ha ätit middag på ett gammalt ställe som hade en uppstoppad tiger som dekor så vandrade jag ner till river Lagan och kollade på en välkänd fiskskulptur som är på omslaget till min guidebok. I bakgrunden syns Harland and Wolff varvet där Titanic bygdes.


Suddig bild på tigern...


River Lagan. Centrum är inte så stort (fast det är inte så litet heller) men det går iallafall bra att promenera till alla ställen om man vill.

Sen var jag i Victoria square shopping centre och handlade på Topshop. Hittade skitfina örhängen och en cool vårjacka för bara 10 pund.

De här örhängena hittade jag för 5 pund, liksom bara för att spinna vidare på mitt uggletema.

Och här är jackan. Syns inte riktigt för min scarf, men den har dubbelbröstat blixtlås vilket jag tyckte var lite fräckt.

The Town Hall by night. De har en mindre version av the London eye också.

Här är jag i Grand Opera house. Såg en pjäs av Brian Friel som hette The home place. Mycket bra. Gick förbi och såg att den gick när jag just kommit dit och som tur var fanns några platser kvar. Teater är så mysigt. Jag googlade just pjäsen och fick då se att den kommer till the Town Hall theatre i Galway (samma uppsättning) nån gång i april, då har jag redan sett den!

Aislin McGuckin spelar den kvinliga huvudrollen, jag känner igen henne från några irländska filmer jag såg när jag var ca 16 år och ville åka till Irland, bla. The Nephew (Irländska Hjärtan) med Pierce Brosnan (1995) så det var kul att det var hon för hon är jättebra, nu på senare år har hon varit med i Holby city och Heartbeat, men mest på teaterscenen i London. 




Det var min första dag det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0