Belfast dag 4 (22/02/09)

Jag checkade ut från hostelet och åt frukost på ett café bestående av tre nygräddade tjocka pannkakor med lönnsirap. Sen gick jag in till stan för att se om man kunde lämna sitt baggade på Victoria station, för även om killen på hostelet sagt att jag kunde lämna det där så tyckte jag att det var lite långt att behöva gå ändå ut dit för att hämta det innan bussen gick. Tyvärr hade de ingen left luggage facility, det enda var turistbyrån, men de öppnade inte förrän klockan 1 på en söndag. Jag gick bort till andra stationen, central, som ligger en bra bit bort och som tur var fick jag lämna baggaget i deras förrådsrum, trots att de inte hade baggageskåp heller, så det var snällt.

Min plan för dagen var att ta bussen ut till IKEA eftersom jag ville köpa de där plåtburkarna som jag vill använda till min animation och som aldrig anlände från e-bay. Ikea öppnade dock först 12, så jag gick runt lite i stan och kollade först. Det var soligt och fint med alla affärer var stängda. Jag drack te på ett fränt café som heter Muriel's och har lite Paris-bordell tema med sammetssoffor, svartvita kort på kvinnor, levande ljus i glasflaskor och BH:ar som hänger från ljuskronorna.

Som jag sagt förr så är Belfast väldigt kontrastrikt. Först går man runt på vissa gator och det ser ut som vilken storstad som helst, och sen går man in på nån sidogata och möts av något hus med urblåsta glasrutor eller som man ser har utsatts för en mordbrand etc. som den här gamla arkaden tex...



Tyckte den här var rolig:

Bussarna gick inte så ofta på en söndag, men tog en 12.40 som gick till IKEA iallafall. Det ligger i utkanten av stan i ett borough som heter Holywood. Det finns en militäranläggning i Holywood som vi åkte förbi och där var det minst 5 meter höga staket och en massa taggtråd som gällde igen.

Jag har aldrig varit på IKEA utomlands förr eftersom det inte finns i Irländska republiken, den här var något mindre än den i Linköping som jag var på i julas, men ändå rätt liknande, som IKEA alltid är. Jag gick igenom det rätt snabbt eftersom jag redan kollat där med mamma och pappa vid jul och det är ju samma möbler. Hittade iallafall ett set små köksknivar, sex psykadeliska glas, en grön fleecefilt jag ska ha som gräs till animationen och sen burkarna, som jag för övrigt köpte 3 set av då de bara kostade 1.90 pund styck, som ska vara höghus.



Det blev inga svenska köppbullar för mig i restaurangen, eftersom jag inte äter kött, men likväl en räk och äggmacka och lite fikabröd. Kändes som att man var i Sverige, men så kollade man ut genom fönstret och såg ett stort grått fält med berg i bakgrunden...

IKEA, i Sverige eller nån annan stans i världen.
Jag var självklart mycket intresserad av att kolla in utbudet i svenska matavdelningen, mitt svenska hjärta slog nästan dubbla slag vid åsynen av blåbärssoppa och Lexands knäcke. Nu var det ju dock inte så länge sen jag var hemma i Sverige, och då tog jag ju med mig lite godis hit etc. så det hade nog varit en annan sak om jag sett all denna svenska mat i höstas när jag inte varit hemma på nästan ett år.
Köpte iallafall kalles kaviar (som jag ska ha till ägghalvorna i påsk), vi brukade alltid göra ägghalvor med dill, grädd och kaviar blandat vid påsk hemma och jag har aldrig kunnat göra det här eftersom kaviar inte finns att få tag på. Köpte även ett paket blåbärssoppa, Wästgöta ost, knäckebröd, ballerina kex och kexchoklad.

Det är inte förrän man bor utomlands som man blir patriot haha! Alla folk från östeuropa kan ju köpa sina matvaror hela tiden eftersom det finns massor av östeuropeiska affärer överallt, de har t om  polska bagerier, säljer polska tidningar, hyr ut polska filmer etc. här på Irland, men om man är Svensk så är det värre. Är fortfarande sur för att Dunnes Stores slutat sälja svenskt tunnbröd, som de gjorde i något år 2007-2008. Var väl ingen som handlade förutom jag, folk förstod ju inte vad det var ;)

Sen åkte jag tillbaka till stationen där jag lämnat min ryggsäck och kånkade allting bort till Victoria station, som är längre att gå än man känner för med fem väskor/påsar och en buss som går till Dublin om bara 20 minuter... Jag hann iallafall, även om det blev lite svettigt.

Åkte alltså från Belfast 16.00, kom till Dublin 18.30, åkte mot Galway 19.00 och kom fram till Galway 22.10. Det var min resa det.

Här är grejerna jag köpte: En blå vintage klänning med urfin spetskrage. Lite stor, men ska sy in den på sidorna, IKEA grejerna, skivor med Regina Spektor, Radiohead och Smashing Punpkins, robot t-shirt från Pull and Bear, djur t-shirt och persikofärgad kofta från H&M, örhängen från topshop, whiskey och så jackan och maten förstås. Jag är mycket nöjd!


Kommentarer
Postat av: maria

Haha precis samma fika åt jag när jag var där!

2009-02-24 @ 20:04:33
URL: http://callemoritz.wordpress.com
Postat av: Maria

Ja precis! Det var säkert den guiden vi hade för han körde skämt för "the ladies" typ hela tiden. Förutom när han sjöng då. Jag har funderat att åka till Belfast igen och se the Giant causeway. Är det värt det eller är det som all annan kust som man har sett här redan?



Ja en bil hade varit bra, så man kunde stanna när man ville och slippa fotostopp. Iofs tycker jag att det är kul att fota men det blir ju mest löjligt när bussen stannar för att knäppa kort på lamm. Hahaha!

2009-02-24 @ 20:34:10
URL: http://callemoritz.wordpress.com
Postat av: Tina

Så kul att läsa om dina spännande utflykter, har nog varit inne på din blogg i säkert 20 minuter nu och kikat runt. Härliga bilder. Kul liv. Så bra att du fick tag i dina plåtburkar - ska bli spännande att se resultatet när det är klart!



Jag har också vart på utflykt, till snön=)

2009-02-25 @ 16:02:53
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0