En hel veckas sammanfattning (håll i er nu!)

Nu är det nytt år och alla brukar hålla på med såna där årskrönikor. Jag nöjer mig än så länge med att göra en veckokrönika istället. Jag har bara inte kommit mig för att uppdatera sedan juldagen. Har haft så många kort att ladda upp och så mycket att sammanfatta att jag inte orkat ta tag i det och så känns det inte så bekvämt att sitta här ute i hallen och skriva, då Johnny åter lagt beslag på den långa kabeln.

Well, well, förra lördagen var iallafall farmor hemma hos oss på middag. Vi åt lax som mina föräldrar fått av Seans mamma och pappa i julklapp och drack kaffe. Det var trevligt, trots att farmor är väldigt snurrig nu för tiden och säger om samma saker och frågor ett flertal gånger. Men, det var riktig julstämning med massor av tända ljus och god mat.



På förmiddagen innan farmor kom så gick jag och Johnny på en lång promenad till ett berg med utsikt över en sjö söm heter Frännsjön. Det är så vackert där! En gång när vi var små så hade en varg förirrat sig ända ner till våra trakter och satt och ylade uppe på berget. Vi hörde den, och så såg vi vargspår i snön efteråt.



Det var en så vacker, kall och solig dag. På vägen hem träffade vi våra grannar Robban och Mia som har sommarhus nära oss och som var nere från Stockholm i ett par dagar så vi pratade med dem lite grand.

På söndagen gick jag ensam en lång promenad i en annan skog. Då var det rimfrost på träden och kallt och fint. Jag försöker gå så mycket promenader i skogen som jag kan nu när jag är hemma för det får jag aldrig tillfälle till annars för vi har ingen skog där vi bor.



Då tittade jag på vackra isformationer i Kvarnsjöbäcken. Det låg en gammal kvarn där förr i tiden, men nu finns bara stengrunden kvar. Jag tog ett par kort med mobilkameran eftersom det var så fint.

Sen kände jag att jag ville hitta på någonting och fick för mig att ta bussen själv till Motala och Vadstena för att kolla på måndagen. Om man åker med mamma eller någon annan så går man mest och kollar i affärer och pratar, men nu kände jag för att gå lite själv och insupa atmosfären av de två städerna och tänka tillbaka på när jag ofta vistades där. En annan anledning att jag åkte till stan var att jag absolut var tvungen att få tag på tredje delen i Maria Gripes skuggserie på biblioteket. Jag fick ju del 2 och 4 i julklapp och nästan sträckläste del två "...och de vita skuggorna i skogen" och blev just klar kvällen innan och nu var jag bara tvungen att få reda på hur det skulle gå. Jag tyckte så mycket om de böckerna när jag gick i femman-sexan, men de håller faktiskt väldigt bra än måste jag säga! Jag blir lite sådär nostalgisk när jag kommer hem och vill leta reda på och uppleva saker jag minns från förr.

Jag lånade alltså "Skuggornas barn" på biblioteket och blev sittandes där och läste i någon timme (hade kommit till stan redan strax före 10). Sen gick jag till Gallerian för att kolla lite på rean och där stötte jag ihop med Helena inne på Lindex så då gick vi och kollade på skor bla. ihop och hon köpte ett par snygga, höga stövlar. Själv blev det bara strumpor på H&M, för de jag haft med var alla i tvätten. Sen skulle hon gå hem så då åt jag veggo nacho tallrik på Med Eller Utan (som är ett av mina favoritställen i stan) och sen tog jag bussen till Vadstena runt två. Innan bussen gick så promenerade jag en sväng nere vid kanalparken och hamnen. Det var vackert men kallt och mina fingrar höll på att förfrysa när jag skulle ta kort.






När jag kom till Vadstena så hade det blivit jättekallt, och min jacka är ju inte så tjock, men jag beslöt mig för att ändå gå en promenad från brandstationen och bort till vår gamla gymnasieskola och runt förbi klosterkyrkan för att minnas gamla tider. Tänk att det redan gått 4,5 år sedan vi gick där. Gud, jag saknar verkligen Vadstena, någon mysigare liten stad får man leta efter. Jag gillar att gå runt och titta sådär själv ibland, för då kan man tänka tillbaka och minnas allt kul man gjorde för länge sedan på dem platserna, när man går med någon så pratar man ju så mycket och är så inne i det man gör just nu att det blir annorlunda. Jag tittade i Klosterkyrkan och sen spatserade jag längs affärsgatan som var så mysigt upplyst av mashaller. Jag fikade på Gamla Konditoriet och där träffade jag på min kusin Emma som var där och fikade med en tjej som hon är personlig assistent åt. Vi pratade lite, men hann inte så mycket eftersom hon ju jobbade.


Vadstenagymnasiet


Klosterkyrkan. Tycker den är så vacker!


Mysiga lilla Vadstena. Skulle mycket hellre bo här än i Motala.

En annan anledning till att jag ville åke själv till Vadstena var att jag ville gå till Birgittasystrarna och hälsa på. Jag gjorde praktik hos dem sommaren 2003 under Birgittajubileet och skrev projektarbete om Heliga Birgitta i skolan. Jag tyckte att de var helt underbara. Skojfriska, trevliga och jag har faktiskt saknat dem en hel del: Särskilt Syster Maria och Monika som vi jobbade med i gästhemmet. Syster Maria är så trevlig och är en sån där människa (som det finns rätt få av) som man känner att man kan prata med om saker som man inte skulle nämna för vem som helst för att hon liksom förstår en. Hmmm, tror inte riktigt jag kan förklara det där, men vissa personer känner man något slags band till som gör att man kan komma dem nära. Jag var och hälsade på hos dem ett par gånger när jag fortfarande gick i skolan i Vadstena, men de hade alltid något på gång med sina tidegärdsböner, sysslor, besökare etc. och själva klostret har ju klausul och deras dag är så inrutad så man kan inte bara komma där och klampa in liksom...

Nu hör ju till saken att jag inte är en religiös person, även om nog de flesta fick den uppfattningen när jag praktiserade hos nunnorna. Jag tyckte bara att det var så intressant att lära mig om hur de levde, om Birgitta etc. och så utstrålar hela klostret ett sånt lugn att man verkligen får tid att fundera mycket och försöka förstå sig själv, träffa en massa otroligt trevliga människor som jobbade där förutom nunnorna, och så skalade man bort vardagens stress och larm och slapp TV, internet etc. Kunde sitta där i rosenträdgården och läsa, lyssna på systrarnas tidegärdssång, dricka kaffe ute på gården, spela kubb mot nunnorna vid strandpromenaden och gå ärenden i Vadstena. Jag har faktiskt saknat de där veckorna som jag var där, för det var så otroligt mysigt och trevligt! Nu för några dagar sedan hade jag också plockat fram en rad urklipp, dagbok etc. från min projektarbetstid och det fick mig att vilja besöka dem igen.

Jag vet att de sjunger Vesper runt halv fem och sedan har mässa kvart över 5, så jag tyckte att bästa sättet var att gå till vespern och mässan och sen förhoppningsvis kunna byta ett par ord med dem efteråt. Jag ångrade mig nästan när jag klev in i kyrkan, de skulle säkert inte ens känna igen mig längre. Mitt hår har blivit längre och färgats rödbrunt istället för cendré, jag har klippt lugg och så har det ju gått 5 år och de har haft en massa sommarflickor och folk hos dem sen dess...

I den katolska mässan så gör man ju fredshälsning och då vände sig alla nunnorna mot oss andra som var där (en handfull folk, ett par av dem jobbade jag med under Birgittajubileet när alla de 60 utländska nunnorna kom på besök). Den ena av dessa två kvinnor kände igen mig direkt och hälsade, den andra vet jag inte säkert. Systrarna kollade på mig, de kände nog igen mig men kunde inte riktigt placera mig verkade det som. Syster Monika hälsade men såg konfundersam ut. Syster Maria kände iallafall igen mig, för hon såg så glad ut!

Efteråt kom Sr Maria fram till mig och drog med mig till matsalen i gästhemmet där vi fick en pratstund bara vi två. Jag fick veta hur de hade det och jag berättade för henne en massa om om själv och hur jag har det på Irland. Hon hade kollat på min hemsida sa hon. Sen ordnade hon så jag fick kvällsmat tillsammans med gästerna i gästhemmet. Där träffade jag också på Syster Monika som sa att hon funderat hela mässan på varför jag såg så bekant ut, men sen blev hon jätteglad när hon såg vem det var. Vid kvällsmaten pratade jag med en äldre kvinna som bott i Amsterdam i 18 år men nu flyttat hem till sverige, en tjej från Grekland som var på besök i Sverige och en tjej från Lettland som jobbade i gästhemmet. Besöket var över förväntan! Var så otroligt kul att få prata med Syster Maria på tu man hand och de andra var så trevliga de med! Önskade nästan att jag också kunde jobba där som sommarflicka så att man fick uppleva allt fint i Vadstena igen. Men, då ska man ju helst vara troende och vilja vara där för att fördjupa sin tro, och det är ju inte jag, hur mycket jag än försöker, haha! och så får man ju bara mat och husrum och lite fickpengar jag behöver pengar... Jaja, trevligt att besöka dem var det iallafall och det väckte många minnen.

Sen igår så var det ju Nyårsafton, men det blev bara att vi var hemma med familjen. Jag blev dock bjuden till en nyårsfest på Irland av min kompis Catriona, men det hade jag ju lagom nytta av när jag var här haha! Vi hade det iallafall trevligt med familjen och vår kusin Fredrik som sov över och spelade en massa Guitar Hero med Johnny, han på trummor och Johnny på gitarr, de är värsta proffsen, men så är ju Fredde trummis på riktigt också.

Vi åt god middag, drack rödvin och champagne och jag lekte med min nya KAMERA! För jo, mamma och pappa hade sagt att jag skulle få 3000 kr som del i den systemkamera som jag velat köpa en längre tid men inte haft råd med. Så hade de rea på Expert i stan och dagen innan hade vi kollat in en NIKON D80 där, som jag velat ha i evigheter, eftersom jag har en Nikon F80 som är filmmodellen och som jag älskar och då kunde jag ju använda samma objektiv. Den kostade 5990kr utan objektiv, ca 2000 mindre än vanligt så vi beslöt att slå till. Först köpte jag bara huset, utan objektiv eftersom jag har ett par i Irland redan, men så kändes det så trist att inte kunna ta några kort i Sverige nu, så vi gick tillbaka och jag köpte ett 18-55mm objektiv för 999kr. Jag fick även stor rabatt på ett 4GB minneskort. Så jävla glad jag är nu!!!!! Jag har fått min drömkamera!!! Jag älskar ljudet av slutaren, hur bra den ligger i handen, hur lätt den är att hantera.... Sen spenderade jag några timmar med att testa olika små funktioner och blixtstyrkor och grejer, är ju ingen nytta av att ha en så dyr kamera om man bara använder den automatiska inställningen hela tiden, för då utnyttjar man ju inte dess kapacitet. Dessutom kan jag ju en hel del om kamerafunktioner eftersom jag håller på med fotografi och har fotat med många olika slags kameror, så det är riktigt kul!! Jag har alltid varit mera av en Nikon är Canon person och DEN ÄR SOM EN DRÖM...


Nu kan jag äntligen börja jobba med mina animationsprojekt på allvar igen. Har ju legat lite på is sedan jag slutade college eftersom jag inte haft tillgång till någon bra digitalkamera.


Vi hade lite kul med nyårspipor och roliga masker (som vi haft sen vi var små) innan tolvslaget.



Det här kortet på mamma och pappa är helt priceless hahaha!!



GOTT NYTT ÅÅÅÅÅRR!!!

Idag gick jag en trevlig promenad till andra sidan av Frännsjön med mamma och pappa. Jag tog självklart med kameran och testade den lite.


Jag såg en sån söt liten gulsparv som satt och solade sig vid stallfönstret





Solen höll precis på att gå ner



Vacker natur



På vägen hem gick vi förbi istidsgrottan. På 1800-talet var den tjuvgömma åt de ökända tjuvarna Gert och Tektor, står det på en skylt vid grottan. Vi tyckte det var så spännande att gå dit när vi var små. Där hittade vi även en burk med penna och block i och en massa folk som skrivit i datum och namn, det var en Geocatching grej, jag kollade upp vad det var på internet (och det stämde med vad min brorsa trott) folk leket en lek med sina GPSer och letar efter gömda burkar och när de hittar rätt så skriver de ner namn och datum i blocket och ibland byter de saker också som de lägger i burken. Spännande!!!

Sen på kvällen kom moster Gunvor och Stefan och fikade innan de hämtade Fredde. Det var trevligt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0