Promenad, Wa café, böcker, ramar och gratis kaffe.

Ja, det summerar väl min dag ganska bra ;)

Jag åt lunch med Sean på Wa Café, samma som i förrgår: två sushi rullar och rostat grönt te. Gott, men nu får det nog räcka med sushi på ett litet tag. Trots det gråa och ostadiga vädret kände vi för att gå en promenad, så vi gick hela vägen förbi Lough Atalia, Wellpark där jag bodde förr och ut till Cregal Art, en konstnärshandel som ligger bortanför mitt gamla college.

Där kollade jag lite på 1x1meter taveldukar på ram, men de kostade nära 600kr! Skulle nöja mig med ett par små 40x40cm ramar när en gammal farbror kom och frågade om jag ville ha en kopp kaffe. Sean hade just sagt att han skulle gå vidare till Kenny's Bookshop som ligger ca en kvart därifrån i Liosban, så jag trodde att han gick och följde med farbrorn in i ett intilliggande rum. Han sa att han själv så gärna ville ha en kopp te, men han hatar att dricka te ensam, så han värvade mig som sitt sällskap. Han var den förre chefen för affären förstod hag (det sa han senare också) men nu är det hans dotter som driver den. Vi kom att prata en lång stund om konststudier, Irland förr i världen, rationaliseringen under kriget, hur han också varit snickare förr, precis som min pappa, vi pratade om djur eftersom vi båda var uppvuxna på en gård etc. Det var både trevligt och intressant. Jag gillar såna här gamla irländska farbröder, för de har en slags trevlig öppenhet mot främlingar som få i de yngre generationerna har.

Jag sa även mitt ärende, att jag egentligen letade 1x1m stretchers men att de var för dyra. Då tog han med mig in i deras workshop där de ramar in bilder, tillverkar stretchers etc. Killen där kollade upp hur mycket det skulle kosta att tillverka ramarna istället. Med duk skulle det bli ca 600kr, så ingen skillnad, men jag sa att jag kunde spänna och skaffa min egen duk, och så sa farbrorn till honom att jag skulle få lite rabatt, så jag skulle få ramarna för 400kr styck. Ganska mycket pengar ändå, men klart mycket billigare än de färdiga, och så blir det ju professionellt gjort, till skillnad mot om jag bara skulle få bitarna tillsågade och försöka göra det själv eftersom jag inte har de rätta redskapen. Så, det var bra att jag fikade med farbrorn, för då fick jag rabatt haha!
"You, have a pretty face, I like girls with a pretty face!" sa han halvt på skämt som för att förklara varför jag fick rabatt! ;) Ska hämta de båda ramarna på fredag.

Sen när jag kom ut så stod Sean på gården och pratade i mobilen med Anthony, stackarn, han hade väntat hela tiden! Så, då följde jag med honom till Kenny's Bookshop. Han hittad en bok om World War II och jag en bok om modern konst och arkitektur under 1800 och först hälften av 1900-talet. Känner i stort sett igen varenda bild i den från konsthistorien i college, så är bra att ha som lite repetition.

Cregal Art, fotot taget under en promenad i november 2007.

På vägen hem stannade vi och köpte en 5 liters hink Colour trend primer/sealer/undecoat i färgaffären vid Headford Road. Är enda stället i stan som jag vet har denna ENDA vettiga primer. (alla andra jag prövat krackelerar om man böjer målarduken om man lägger på tjockt, men inte denna).  Tyckte det var bra att passa på när Sean var med och kunde bära eftersom det är rätt långt att gå. Minns sist när jag slet ihjäl mig med att bära en sån hink ända bort till skolan eftersom jag inte ville slösa pengar på en taxi. Där inne i affären träffade jag på Dee, men hon hälsade den här gången iallafall. (Inte en av mina favoritmänniskor, men det orkar jag inte gå in på nu).

Det är så jäkla dyrt med konstnärsmaterial: 400kr primer, 800kr stretchers och sen måste jag köpa målarduk för ca 200kr och lite mer färg etc. Sen kostar varje pensel minst en hundring också... Fy fan!

Imorgon ska jag iallafall hämta ut några tusen från a-kassan. Och så ska jag på vernissage i Galway Arts centre på kvällen. Nu sitter jag och skissar lite på idéer och sånt.

För övrigt så har jag lånat en serie med lectures om European thought and culture in the 19th century på 6 CDs. Handlar om filosofi, religion, konst etc. och är inspelat från en föreläsningsserie på University of Noth Carolina. Är jätteintressant. Jag älskar föreläsningar! Särskilt när man bara kan lyssna på dem för kul och slipper anteckna eller basera arbeten på dem sen ;) Jag är den evige studenten! Men jag gillar att förkovra mig nu när jag har tid. Kända litteraturhistoriska verk, läser poesi, lär mig om konst, musik, banbrytande film etc. Jag har som mål att någon gång i framtiden ha läst/sett alla de verk som på något sätt varit viktiga för modernt tänkande och världslitteraturen. Just nu är det Oscar Wilde och Emily Dickinson och filmen Metropolis. Innan jul var det Franz Kafka. Sen ska jag läsa Leo Tolstoy, J.M Synge och Kallocain av Karin Boye. Man måste hålla intellektet i gång hela livet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0