Stockholm dag 3 (9/1)

Min tredje dag sken solen och det var inte fullt så kallt som dagen innan. Ragnhild stannade hemma, så jag åkte tillbaka till Masmo och tog några kort på samma hus, fast i solljus, och sen till Liljeholmen där jag besökte Färgfabriken, som är en konsthall som ligger i ett gammalt fabriksområde. Skulle vara kul att själv få ställa ut på något sånt ställe i framtiden.



Skylten är gjord av Ulrika Sparre, Beckers konstnärsstipendiat 2008. Hennes projekt handlade om religionens stora inflytande på t ex USA och hon hade rest runt där och fotograferat. Hon hade även gjort ett "böneutrop" på svenska som spelades i högtalare på gården varje halvtimme så att det lät som om det kom från någon minaret i närheten. Tjejen som jobbade där var jättetrevlig och berättade en massa för mig. De hade även en permanent utställning med glaskonstnären och målaren Erik Höglund. Mycket av glaset var helt fantastiskt vackert och målningarna var också bra.



Sen tog jag tvärbanan till Alvik där jag tänkte byta till gröna linjen mot vällingby eftersom det går snabbare än att åka genom hela city. Hade aldrig åkt tvärbanan förr men vilken utsikt säger jag bara! Dit ska jag dra med folk om jag någon gång ska visa Stockholm för besökare!

Tog kort på Vällingby torg och lite runtomkring, men de hade byggt en isrink på torget som skymde vyn och huset jag ville ta kort på, så det var lite synd. Köppte även en fin tröja på H&M där innan jag åkte in till city igen och kollade upp buss hem och köpte biljett till 18.35. Hann precis åka ut till Söder när Ragnhild hörde av sig, hon hade med sig min ryggsäck så jag skulle slippa slösa tid på att åka ut och hämta den i Alby. Det var schysst!

Bildjur i Vällingby


Vällingby torg

Sen efter att ha träffat Ragnhild vid Slussen så åkte jag ut till Sofo området som det så hippt kallas nu för tiden. Kollade på de vanliga ställena jag brukar besöka: Lisa Larsson, Erikshjälpen, Pet Sounds, Påkläderiet etc. men hittade inte så mycket förutom ett par örhängen, och en gammal resväska i ormskinns mönster fast gjord i papp, som jag jättegärna ville ha, men så var den trasig i handtaget och behövde nyckel för att öppnas och stängas. Jag hade velat hitta en med bara hakar, så det var lite synd för den var skitsnygg! Kollade även in Eera Saarinen's fantastiska tulip bord och stolar som är min högsta dröm att äga. Men fy fan vad priserna gått upp! Runt bord med marmorskiva och fem stolar kostade 45 000kr!!! Alla second hand prylar hade förresten gått upp massor, om jag ska samla på mig saker så är det nog bättre att kolla i mindre svenska städer och på lokalauktioner, för i storstäderna har det blivit skitdyrt!

Jag är väldigt nöjd med min tur till Stockholm. Hann ta en massa kort, vilket var tanken (närmare 300) och hade trevliga diskussioner med Ragnhild om konst, att bo utomlands, studier, framtidsplaner, när hon bodde i Kuala Lumpor på 70 talet etc. vid hennes köksbord. Hann även se några bra utställningar och kolla i affärer, äta sushi på två ställen, se ännu mer av förorterna etc. Så jag är helnöjd!

Gillar verkligen Stockholm och känner till stan bra vid det här laget, så det finns mycket att kolla på.

Kommentarer
Postat av: Mia

Vad roligt. Färgfabriken är en nyhet för mig. Bra tips för framtida Sthlm-besök!



Ulrika Sparres skylt påminner mig om USA där kyrkorna har sådana skyltar för att locka till sig besökare.



Kram Mia

2009-01-11 @ 19:55:48
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0