hackig franska och pakethämtning.


Min lugg börjar bli lång. Har inte bestämt om jag ska klippa den igen eller ha snedlugg. Som det är just nu måste jag spreja ihjäl den varje morgon för att inte ha håret i ögonen när jag jobbar. Hår i ögonen, a  big no-no!

Idag hade jag en kort dag i info kiosken. Höll på att komma för sent. Gick först upp 25 min över 11 och började kvart över 12, och jag var tvungen att ta mig till turistbyrån för att byta om och sen till kiosken. Som tur var hade jag tänkt ta cykeln för att senare kunna cykla till post centret utanför stan, så det gjorde att jag hann i tid.

Var nästan inga kunder så jag var glad att jag slapp sitta där och bli uttråkad hela dagen. Kom två franska tanter och frågade om jag talade franska. Jag sade för första gången att jag förstod lite grann. Jag har nämligen läst på lite fraser och ord sista veckan så mina kassa gymnasiefranska börjar komma tillbaka till mig. Annars vågar jag aldrig säga det för då börjar de babbla och jag fattar ju bara enkla meningar och kan inte riktigt få ihop meningar själv utan mer lösryckta ord och fraser blandat med engelska. Dessutom skäms man inför de andra medarbetarna när de hör hur man traglar sig fram men nu i kiosken vågade jag. Konstigt nog förstod jag det mesta av vad de sade och lyckades sälja biljetter till en Connemara tur på franska och visa vart deras B&B låg etc. Kände mig lite stolt efter, trots att jag nog inte sade något rätt grammatiskt haha! Men de förstod ju iallafall, och det var ju bra eftersom de hade typ noll engelska. Borde ta tag i att lära mig franska och/eller tyska ordentligt nån gång så man faktiskt kan prata språken.

Sen cyklade jag ut till Mail centret vid Tuam Road. Det ligger flera kilometer bort så det tog mig ca en halvtimme varje riktning och var lite läskigt att köra igenom ett par flerfiliga rondeller eftersom bilarna kom så snabbt. Men, jag tog mig dit och fick med mig paketet från mamma och pappa. Det är förresten National cycling week här denna vecka, så nu kan man ju säga att jag deltagit. Blir sällan att jag cyklar annars för det är så mycket trafik och sen bor vi ju i centrum och där är det mest gågator och enkelriktat som hindrar en från att cykla ändå, så jag går mest.

Paketet innehöll midsommarhälsningar och födelsedagskort till Sean. Dessutom var det en bok på engelska om svenska traditioner och en massa typiska svenska recept som hör till de olika högtiderna som lax, sill, jansson, köttbullar, semlor, pepparkakor, jordgubbstårta etc. Bra att det är på engelska också för då kan man visa boken för folk här.

Ska laga något typiskt svenskt nån dag när jag får tid. Blir dock inte imorgon, för jag jobbar 9-6 och Sean jobbat 11-7 så blir inget midsommarfirande. Däremot har vi tänkt ut något svenskt att göra. En Svensk film med Mikael Persbrandt som heter "Everlasting moments" (Maria Larssons eviga ögonblick) öppnar på biorafen här i stan imorgon, så den ska vi gå på. Verkar vara himla bra att döma av trailern iallafall. Någon som sett den? I år har de visat två svenska filmer på bion här: denna och så Låt den rätte komma in. Skitbra, för det har de aldrig gjort förr när jag bott här (förutom en på filmfestivalen förra året, men det var inte på den vanliga biografen).

Nu på kvällen har jag kollat på "One flew over the cuckoo's nest" En av mina favoritfilmer helt klart. Såg ju den på teatern här i stan förra året också. Tur att det är sista dagen jag jobbar imorgon innan jag är ledig, för man blir så himla trött av att jobba så många dagar i sträck. Hade tänkt jobba med animationen på kvällen men jag orkade bara inte, och det är sånt precisionsarbete att man måste koncentrera sig en massa, så det får bli på lördag istället. Måste ju få det klart snart!

Kommentarer
Postat av: Nazli

snyggt hår! =)

2009-06-19 @ 02:08:36
URL: http://naazlis.blogg.se/
Postat av: Linda

Ooo härligt att det fungerar bra med att skicka mat sådär;)

Härligt,oo jag hade saknat våra traditioner tror jag faktiskt;)

2009-06-20 @ 12:30:56
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: Felicia

Vad hette den svenska kokboken? Måste nämligen köpa en present till en brittisk vän, som nog skulle uppskatta den :)

2009-06-22 @ 07:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0