Utsikt från ett tak

Jag gjorde lite rekning infär Docks projektet på seneftermiddagen efter att ha druckit kaffe i Amnesy caféet. Försökte hitta bra ställen att ta kort ifrån, har fått för mig att jag vill ta bilder ovanifrån och sen måla ifrån, så jag smög upp till femte våningen i parkeringshuset på Merchant's road, och där uppe på taket hade man jättebra utsikt. Helst skulle jag vilja komma upp på tak eller olika utsiktspunkter från olika vinklar, men de andra husen verkar man inte kunna komma upp på taket i eftersom de bara är lägenheter... Bra att få lite överblick och inspiration iallafall. Hade inte systemkameran med mig utan bara lilla digitalkameran, så de är mest testbilder.



Sen gick jag runt lite på marken också och tog kort för att fundera vidare.


Nu på kvällen gick jag och Sean ut, först till Bar no. 8 för en drink och sen vidare till BK's winebar där jag åt en crepe eftersom jag redan ätit middag och sean åt Boef Bourgignon. Vi delade på en karaff rödvin, pratade och läste lite, så det var trevligt. Börjar dock bli lite smått irriterad på Leo Tolstoy och hans syn på konsten... Men han levde ju för 100 år sen...

Tolstoy tyckte t ex att all konst som var "imitationer" t ex att man ritade av en krokimodell etc var perverserad icke-konst, och endast konst som stämde med religiösa ideal, kom från hjärtat på konstnären och var god var bra konst. Den skulle beröra betraktaren på djupet på ett universalt sätt som alla kunde förstå, t ex historier ur bibeln om godhet och förbarmande. Alltså förkastade han alla konstutbildningar för konst kunde inte läras ut enligt honom utan bara komma inifrån. Me hur ska man då kunna bli skicklig om man bara ska lära sig i sin ensamhet utan lärare? Han gillade bara "sentimental" konst som alla kunde förstå, t ex en kvinna som sörjer sin man som dött i kriget, eller landskap, eller bönder som jobbar etc. Och sån konst som bara bildade kunde förstå var inte konst, för den var inte för proletariatet etc. Intressant att läsa men man blir smått irriterad! haha

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0