Bestigning av Croagh Patrick.

Jag, Johnny och Sean var i Westport över helgen hos Seans familj. På fredagen gick vi ut med Anthony och Sean McFadden och på lördagen hade vi bestämt att bestiga Croagh Patrick, Irlands heliga berg. Jag och mamma besteg det en gång 2003 och Johnny gjorde det på egen hand 2007.

Vid början av vandringsleden. Man får först gå upp på bergskammen bredvid och sen vidare upp på själva toppen. Av någon anledning gör kamerans vidvinkel att berget ser mindre högt ut än vad det gör i verkligheten. Det är 750 meter.

Sean och Johnny gick i förväg eftersom de försökte se hur snabb tid de kunde få. Jag tog hand om kameran.


Uppe på bergskammen väntade Sean på mig och vi gick ihop ett tag, men sen gick han i förväg igen.

Fy fan vad trött man var, men det var bara att bita ihop. Jag stannade iallafall inte och vilade som så många andra.

Toppsektionen består av mycket lösa stenar och sand så man får vara försiktig. På Reek Sunday, sista helgen i Juli klättrar 20 000 pers upp på samma dag. Då brukar det hända en del olyckor, särskilt om det regnar så skulle inte vilja klättra då!

Yeeesh! Nådde toppen på 1h 17 min. Sist tog jag och mamma det så lugnt att det tog ca 1h 50 min så jag är helt klart nöjd eftersom jag inte har så bra kondition. Seans tid blev 1h 10 min och brorsan slog nog nästan rekord med bara 45 min! Hans gamla tid var 1h 3min så han var glad! Det snabbaste jag hört nån annan gå upp är nog runt 50 min.

Kyrkan på toppen är bara öppen ibland på sommaren och på Reek Sunday.

Johnny med Westport i bakgrunden.

Bertra Beach

Vi hade varsin Cadbury chokladkaka med oss.

På vägen ner gick vi tillsammans. Vi tog det lugnt för att inte ramla och vricka oss. Då kände man sig nästan inte trött alls utan mest stolt att man klarat det.


Nere igen. På kvällen var vi hemma hos Seans brorsa Keith i hans flickväns hus och kollade på hans fåglar och drack ett par öl innan vi gick ut och gjorde ett pubcrawl som innefattade Toby's, Moran's, Blouser's och O'Grady's.


Grabbarna: pappa Frank, Johnny, Sean och Keith.

Vi tog bussen tillbaka till Galway på söndagförmiddagen och sen på kvällen hade Neil lovat oss och Catriona att ge oss en guidad tur och berätta om Galways historia. Jag visste ju en del sen tidigare eftersom jag jobbat på turistbyrån, men han visade en massa saker som inte var de största attraktionerna, berättade om hur det såg ut när han var liten etc. så det var väldigt intressant! Turen tog 2 timmar och innefattade Claddagh, Shantalla, Woodquay, City centre, Eyre Square och The Docks, så jag kände av det lite i benen efteråt eftersom vi bestigit berget dagen innan. Före vandringen åt vi toasted sandwiches hemma hos Cat och efteråt drack vi te hos henne och Liam kom också förbi.

Nu kan ju inte Johnny åka hem på grund av vulkanaskan, han skulle ha åkt idag. Så vi bokade om hans flyg till nästa måndag och hoppas att det inte blir inställt. Gör inte så mycket för då får han leva en vecka vanligt Galway liv medan Sean jobbar och jag målar i ateljén. Han har fått egna nycklar, hittar i stan vid det här laget och har köpt en fotboll. Liam ska ta med honom och spela med sina kompisar vid Universitetet på onsdag. Sen hjälps vi åt att laga mat på kvällarna och gör lite kul grejer emellanåt. Det blir nog en bra vecka. Förra veckan var ju en "turistvecka" då vi var lediga och hittade på saker hela tiden, så nu får han se lite mer hur det är att bo här till vardags.

Kommentarer
Postat av: Ebba

Vilken underbar utsikt! Det är härligt att gå upp på berg.

2010-04-20 @ 17:35:48
URL: http://toccata.livejournal.com
Postat av: Art By Tina

Oj vilken bedrift. Vackert var det också! Mäktigt.



Många länder du besökt - fast inte så många sol-resor. Någon speciell anledning eller har det bara inte blivit så?

2010-04-20 @ 19:51:21
URL: http://trueborn.blogg.se/
Postat av: Art By Tina

Förstår verkligen att en sådan promenad tar på vad-musklerna. När jag är ute och springer brukar jag få ont på framsidan vaderna. Otäck träningsvärk man kan få där.



Just det, hur har det gått med konstskolan i skottland - kom du in? har faktiskt själv sökt till högskolan till hösten, fast på distans, mitthögskolan, konstvetenskap. Hoppas hoppas hoppas att jag kommer in.

2010-04-21 @ 15:31:44
URL: http://trueborn.blogg.se/
Postat av: Art By Tina

Då ligger det säkert ett brev med ett glädjande besked och väntar på dig på posten.



Hade först tänkt att läsa konsthistoria - letade ganska noga - men det verkar som att konsthistoria endast ingår i hela konstutbildningar och inet som enstaka kurs - då var det konstvetenskap som gällde. fast jag letade kanske inte sådär förfärligt noga. Helt ärligt så vet jag inte den exakta skillnaden på konstvetenskap och konsthistoria. Men det är säkert det man får djupare kunskap i på kursen, och jag antar att det ingår konsthistoria också - känns som en förutsättning.

2010-04-21 @ 16:53:57
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0