The owls are not what they seem

Vi var i Westport förra helgen (3-5 dec.) och hälsade på Seans föräldrar.
Jag gjorde Irish Coffée på fredagkvällen (jag är ganska bra på det om jag får säga det själv) och Mary och Kathleen spelade kort med mig som vanligt och Mary hade tur och spelade av mig alla mina småmynt, trots att jag ledde nästan hela tiden.



Keiths fågel Cocoa, fast han måste nog göra sig av med den tyvärr eftersom han skaffade den när han och Tina bodde ihop och nu när de gjort slut kan han inte ha den hemma hos föräldrarna i längden eftersom Mary har asthma och fågeln blir så uttråkad när den förvisas till Keiths rum när den är van att vara med där det händer.


Utstikt från Horkans Hill. Vi var på Nepalesiska restaurangen vid floden på lördagkvällen med Sean McFadden och Anthony. Det var evigheter sen och vi som brukade ses där jämt förr! Sen var vi på McGing's pub och pratade och drack hot whiskey. Trevligt!

Jag trotsade törnbuskarna och tog mig ända upp till toppen av Horkans hill för att ta kort. Det var vintrigt och fint och jag gick nog i varenda affär i hela stan och kollade på lördagen men det enda jag köpte var ljus till mitt änglaspel som de tydligen börjat sälja specialimporterade från Sverige i en affär (de sålde även änglaspel men det hade jag ju redan).

Igår var det dags att baka lussebullar. Jag gör det mest för Seans skull för att han tycker så mycket om dem, för annars kunde man ju äta dem när man kommer till Sverige. Saffran är ju ingen vanlig ingrediens här (som jag vet sedan tidigare). De brukar sälja trådsaffran i hälsokostbutikerna (mald finns inte så man får själv smula sönder den), men i år hade visst alla sålt slut! Kollade båda hälsokostbutikerna i stan och ingen av dem hade något. Gick till Marks&Spencer och de sålde det faktiskt, men då ville de ha 50kr för 0.5 gram! Och jag som behövde 1 gram. Jag gick vidare till Headford road shopping centre i utkanten av stan, de hade också slut. De ringde till den sista hälsokostbutiken i ordningen ute i Westside shopping centre, på andra sidan stan och de hade en burk kvar. Jag gick hela vägen dit, vilket tog ytterligare över en halvtimme och sen sålde de mig 1 gram saffran för 75kr... Iallafall billigare än M&S men jäkla ripp-off iallafall. I Sverige kostar tydligen 0.5 gram 25kr enligt Santa Marias hemsida.


Men lussebullar blev det iallafall. Och goda blev de!


Sean är glad.

Puben rakt över gatan. Nu har det rekordkalla vädret upphört, fast de på östra Irland är nog glada för Dublin var helt insnöat och nästan oframkomligt förra veckan och ca 5 pensionärer har dött pga att de trillat på is.

I måndags kväll var det lite läskigt förresten. Vi hörde en massa höga helikopterljud som fick en att tänka på flyganfall när det ekade mellan stenbyggnaderna och en massa brandbilar och räddningstjänst fräste förbi på vår gata. Vi kollade ut och såg en kelikopter som flög lågt precis nära oss och lyste med en stor strålkastare och vi trodde att det brann nånstans så vi skyndade ut. Det visade sig att en 26 årig kvinna fallit i Corrib floden som går precis bakom oss och de kunde inte hitta henne. Det är höga ravinkanter på sidorna om floden och väldigt strömt så ingen chans att man kan ta sig upp och det var minst 5 minus och vi höll på att frysa till is i den råkalla luften de få minuter vi var ute och tittade så ingen kunde överleva i vattnet nån lång stund. De har fortfarade inte hittat kroppen och fortsatte leta och dragga på tisdagen och onsdagen...



Annars så har jag Twin Peaks maraton här hemma om kvällarna. Jag har velat se den serien i tre års tid, ända sen jag gick i trean på konsthögskolan och nån sa att en sekvens i min video fick dem att tänka på Twin Peaks. Men så har boxsetet kostat runt 600kr och det har man ju inte lust att betala, så jag hade tur nu att det var nedsatt till 250kr för hela serien så jag fick den i julklapp av Sean (jag öppnade den tidigt så jag kunde kolla nu innan jul). Så jäkla bra, allt jag är intesserad av finns ju med: skogen, ensligheten, Jungs drömsymbolism... och sen älskar jag just den där tidsåldern (sent 80- tidigt 90-tal) med kläderna, stilen och den där vissa känslan som serien inger. Gillar verkligen Agent Cooper, världens bästa sätt att spendera sena adventskvällar helt klart! Jag har set ca 10 avsnitt nu så säg för fasen inte hur det går någon!


Kommentarer
Postat av: Art By Tina/Tina Axelsson

Twin Peaks är utan tvekan en av de mest fascinerande serierna i tv-historia. Du har mycket att se fram emot vill jag lova!



God fortsättning!

2010-12-27 @ 12:57:47
URL: http://trueborn.blogg.se/
Postat av: Irland

Irland ser så trevligt ut :)

2011-08-25 @ 12:27:59
URL: http://www.resatillirland.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0