Sväng till Dublin.

Igår var jag och Sean en sväng till Dublin. Jag åkte för att jag behövde köpa konstnärsmaterial i K&M Evans. (Förr köpte jag det mesta i Cregal Art i Galway, men de har nästan inget av det jag behöver längre utan mest bara craft materials).

Först var jag på IMMA (Irish Museum Of Modern Art) medan Sean kollade in Collins Barracks där de har en utställning om Irlands frihetskrig som jag såg förra året och tyckte han skulle se eftersom de ställena ligger nära stationen. 


En konstnär höll på med en sandskulptur på innergården.


IMMA

De höll på och installerade en ny utställning i de stora gallerierna, men jag kollade på en utställning kring en avant garde kompositör som hette Morton Feldman. Han var vän med alla de stora New York modernisterna på 50-60 talet och de visade målningar som inspirerat honom/inspirerats av honom eller var dedikerade till honom. Jag är ett stort fan av denna konstepok och det var ett tag sen jag såg De Kooning, Jasper Johns, Mondrian, Rothko etc. så det var en bra utställning. Min favorit var denna:


'Painting' (1954) av Philip Guston. Stor och med fantastiska röda och orangea nyanser som inte gör sig hälften så bra på bild.

Sen promenerade jag in mot centrum och kollade in Irlands bidrag i förra Venedig-biennalen som visades i galleriet på NCAD (National College of Art and Design). Kennedy Browne (Sarah Browne och Gareth Kennedy) visade en text om tillverkningsmetoden av en blyertspenna (vart materialet kommit från, dess transport etc.) som översatts från ett språk till ett annat i Google translate (typ som Chinese whispers) och när det till sist översattes tillbaks till Engelska var texten totalt förändrad och liknade mer abstrakt poesi. De visade även en video av en kvinna på en balkong högt över Dublins skyline som frenetiskt vässade en penna tills bara suddänden fanns kvar. Det handlade om språk, globalisering, identitet. Jag gillade det!



Jag hann även med att kolla in Cross Gallery på Francis Street innan det var dags att möta upp Shane och kolla på Mad Art gallery bakom the Custom House där han, jag och Carolyn ska hyra in oss och ställa ut i juli.


Galleriet var större än vad jag trodde och vi ska hyra båda rummen, så det finns gott om plats. Vi ska ha ett urbant tema på utställningen och jag har beslutat att göra en serie målningar baserade på mina animerade videor, något som jag aldrig gjort förut. Kommer ha fullt upp eftersom jag inte ens börjat måla än då jag varit tvungen att göra klart Dock Discourse tavlorna och även måste måla ett par till tavlor till Berlin serien innan Arts Festival utställningen... Shane har redan många tavlor klara från sin interim MA utställning han hade nyligen, och hans är digitala tryck, så de går fortare att göra än målningar.

Efter att ha följt Shane till bussen (han bor i Rathmines) så åt jag Sushi med Sean innan vi delade på oss ännu en gång så jag kunde gå och köpa konstmaterial. Tur att man känner Dublin som sin egen ficka, så man slipper slösa tid på att leta efter ställen, för en dag går ganska fort.


På väg genom Temple Bar.

Ha'Penny bridge.

Jag köpte material för 1000kr. Sved verkligen i plånboken men jag hade inget val för utan material kan man ju inte jobba!

Köpte:
* 1,5 m linne/canvas mix duk. (ca 2m i bredd)
* Low odour solvent
* Refined linseed oil
* Matte Copolymer medium
* Tillsågade träbitar att sätta ihop till kilramar.
- 2 st 12"x16"
- 2 st 14"x18"
- 1 st 30"x38"

Sen hade vi så mycket att bära att det inte gick att gå så mycket mer, så vi fikade och sen åkte vi i god tid till stationen och tog tåget hem kvart över 7. I vår vagn satt ett gäng franska killar i min ålder och hade fest (var troligtvis en svensexa för de hade alla knytit en liten röd sjal runt halsen och hade vita tröjor, den urfranska stereotypen). De skrålade marseillaisen och ett antal andra franska sånger och innan vi kom till Galway så gjorde de sit ups på golvet. Var både kul och irriterande på samma gång!


Jag spenderade min tid på tåget med att läsa denna bok som jag köpte på IMMA.

Sean drack kaffe.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0