Det bästa kaffet!

Igår var jag och gjorde en mycket bra investering. Jag köpte nämligen en kaffebryggare. Oj tänker ni, en kaffebryggare har väl alla? Nej! säger jag då, i det här landet kör de bara med pulverkaffe, jag har aldrig sett en kaffebryggare hemma hos någon, förutom på något enstaka café någon gång, men då har de bryggt kaffet för blaskigt. Sean kan intyga att pulverkaffet och den elektriska vattenkokaren har funnits hela hans liv och säkert ännu längre. I Sverige däremot är ju pulverkaffe och vattenkokare en ganska ny företeelse, och folk tycks ändå föredra att brygga kaffet och bara koka tevatten i vattenkokaren. Tacka Gud för det för något osmakligare än pulverkaffe får man leta efter!

Jag menar, visst är det drickbart, men hur mycket pulver man än lägger i så får man inte till den där aromen som bryggkaffe har. Här dricker vi ju alltid malt kaffe på café. T ex på Java's (mitt andra hem som flera av er nog vet vid det här laget) men jag tyckte ändå att bryggkaffe var godare sist jag var i Sverige och så är det snällare mot magen. Om jag dricker ett par koppar malt kaffe får jag magknip eftersom min mage är rätt känslig.

Så därför investerade jag i en kaffebryggare för 19 euro på Argos igår. De hade tre olika modeller. En dyr med digital display, en pytteliten hundrakronorssak och så denna finfina grej:


Jag dricker alltid svart kaffe utan varesig socker eller mjölk och blandningen ska vara den mörka, starka sorten.

Det fanns ett återanvändbart filter i men jag gick till Tesco och lyckades hitta ett litet paket kaffefilter. Sen köpte jag carte noir kaffe. Här finns nämligen pulverkaffe, men då använder folk det enbart till att pressa i såna där glaskannor ni vet.

Nu är det rena lyxen i min ateljé med en kaffebryggare på skrivbordet! Åh, ni i Sverige förstår väl inte hur jag kan bli så överväldigad över en kaffebryggare, men i sex och ett halvt år har jag levt utan kaffebryggare och enbart fått bryggkaffe när jag varit i Sverige.

Det är så mysigt i min ateljé nu så det är inte sant! Nytt golv, kaffebryggare, ljust och fint. Jag började måla lite igår kväll också. Ska fortsätta med det när jag kommer hem i eftermiddag. Ska nämligen på en föreläsning på konsthögskolan snart om mentorskap, dvs. hus konstorganisationer kan bli mentorer åt konstelever. Blev tillfrågad eftersom ingen av de andra i ateljéerna kunde, men jag känner väl inte direkt att jag vill vara mentor åt någon, jag försöker ju få igång min egen karriär, så om nån storfräsare vill vara mentor åt min istället så skulle det vara skitbra. Men jag ska iallafall dit i tre timmar och sen berätta för de andra vad det hela går ut på.




En research skiss skulle man kunna kalla det. Jag målade en fortsättning på kortet, pillade med gem och studerade lärkträd. Det var i fredags.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0