Den julen, den julen.

Julen kom och gick och jag spenderade två veckor i Sverige, men nu är jag tillbaka i Galway sen i lördags kväll. Det blev en minst sagt händelserik och krånglig färd både till och från Sverige den här gången. För att göra en lång historia kort så kan jag berätta att jag skulle åka den 21 december. När vi närmade oss Dublin hamnade vi mitt i en snöstorm, det blev ca 15 cm snö och flygplatsen stängde, totalkaos. Skulle få boka om flyget gratis men det fanns inga lediga platser på något flyg förrän i början av januari, även via andra flygplatser. Bokade ett flyg till Oslo till den 23 dec. (det fick jag dock betala själv eftersom det var till en annan destination och det var dyrt, men det var det enda stället i hela skandinavien jag hade möjlight att ta mig till).

Sen bokade jag in mig på ett hotell i Temple Bar i Dublin i två nätter (förhoppningsvis kommer Ryanair att betala det). Gick runt hela den 22 dec och fotade ett snöfyllt Dublin. Sen den 23 höll jag tummarna för att flyget skulle gå, men när vi gått på planet 7.45 så började det snöa, vi fick vänta ombord i 2 timmar på en av-isningsmaskin, när den äntligen kom stängde flygplatsen i 4 timmar för snöröjning. Vi fick gå av planet, vänta utan att veta hur det skulle gå, flera plan ställdes in. Vi fick ny påstigningstid kl. 13.00. Gick på planet, då fattades 20 pers, kunde inte åka innan de antingen hittats eller deras väskor burits av. Väntade även på av-isningsmaskinen igen. Två timmar förflöt, det började snöa kraftigt igen. Alla hade ångest, minst sagt. Vi fick start tid klockan 15.00. Då var det snöstorm igen, vi trodde alla att nu skulle de stänga innan vi hann iväg. Vi kunde till slut lyfta, 10 min senare stängdes flygplatsen för resten av dagen. Kom till Norge 7 timmar försenade klockan 18.00 och hann med en hårsmån med sista tåget till Göteborg. Pappa och brorsan fick åka till Göteborg och hämta mig mitt i natten. Vi kom hem till Motala kl halv 4 på julaftonsmorgonen. Tre dagar tog det att komma hem, men det har nog aldrig varit så uppskattat!


Liberties, Dublin.

St Stephen's Green, Dublin.

Pub, Dublin.

Jag hade en jättebra jul iallafall, även om föräldrarnas hus var lite upp och ner då de höll på att renovera klart köket och vi var väldigt trötta på julafton. Träffade släkt och vänner och grannar och allt det där som hör till. Brorsan åkte till London med några kompisar de sista fyra dagarna, så då gjorde jag lite trevliga saker med bara mamma och pappa, som att åka på Mjölby nyårsrevy, grilla korv på pinnar i vår vedspis (det snöade för mycket för att tända en brasa ute), och fika, fika, fika i oändlighet.

Jag fick inte mindre än tre ugglor!

Hemma hos Emmelie med tjejerna. Väldigt trevligt!


Sen blev resan tillbaka den 8 jan. inte heller helt smärtfri... Vi fick nämligen fel på bilen och blev stående på E4:an mellan Linköping och Norrköping på väg till flygplatsen. Först trodde vi att det var bensinstopp och att det hade blivit nåt fel på bensinmätaren eftersom den visat halv tank och mamma och pappa båda använt bilen och därför inte hade koll på hur mycket de kört. Vi fick vänta på en bärgningsbil i en timme, och han hällde i bensin och fick igång bilen, men sen när vi skulle tanka på en mack efteråt så var tanken nästan full, så det var inte soppatorsk utan en isklump, orsakad av väderomslaget. Som tur var hade vi åkt tidigare än vanligt eftersom brorsan kom tillbaka från London samma dag så tanken var att vi skulle fika med honom innan jag åkte, men nu blev det inte tid till det. Men jag kom med planet iallafall. Jäklar, jag ska nog inte resa på ett litet tag nu haha!

P.s fotona är vanliga digitalfoton, jag har bara slängt in dem i Poladroid (ett gratisprogram som gör foton till fejkpolaroidkort) och klippt bort kanterna.

Kommentarer
Postat av: Art By Tina/Tina Axelsson

Vilka galna res-äventyr du vart iväg på. Tur i oturen så fick du förhoppningsvis ett par trevliga upplevelser på köpet. Och några mindre trevliga, men dom glömmer man fort.

2011-01-12 @ 15:52:31
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0