Teneriffa med familjen Hastings.

Jag var en vecka på Teneriffa med Sean, hans föräldrar, moster Kathleen, syster Laura och bror Keith mellan den 23 februari och 2 mars. Ryanair har precis börjat flyga dit en gång i veckan från Knock airport, som ligger bara en timme från Westport, så det blev bestämt att vi alla skulle åka dit för att fira mamma Marys 60 års dag. Seans föräldrar åker på solsemester ca 2 gånger om året, men vi andra ser det ju normalt sett inte som vår grej så därfor var det kul att göra nåt sånt för omväxlings skull. Och man tackar ju inte gärna nej till strand och solsken mitt i det Irländska regnrusket. Nu sen vi kom tillbaka har det iochförsig blivit vår och bättre väder, men när vi åkte var det riktigt hemskt och regnigt.

Vi yngre kände inte för att ligga vid poolen hela dagarna och lyssna på underhållning avsedd för medelålders/äldre människor hela kvällarna så vi hittade på lite annat, bla en dagstur till huvudstaden Santa Cruz där vi besökte tre museer och en tur upp på vulkanen Teide med buss och linbana. Och så slappade vi på sandstränderna och jag badade i havet.

Las Americas

Utsikt från vår balkong.

Santa Cruz.

Sean och Laura.

Var på deras moderna museum och såg en skitbra utställning med en konstnär från kanarieöarna som heter Juan Gopar.

Sen var vi på Museum of Nature and man. De hade otäcka mumier i ett rum!

Los Cristianos. Jag togs nog garanterat för att vara irländare - rödhårig och vitast på stranden!

En dag på stranden med Brighton Rock. Underbart!

Att fika på balkongen på seneftermiddagen. Åh tänk om det kunde vara soligt på sommaren lite oftare på Irland, och tänk om vi hade en balkong...

På väg uppför vulkanen Teide, Spaniens högsta berg. Toppen är 3000 meter hög. Först fick man åka buss, sen linbana och ville man allra högst upp på toppen skulle man få vandra en timme till men det hade vi inte tid eller skor till att göra.

Detta är botten på stora kratern, en gång en gigantisk vulkan som exploderade. Den mindre vulkanen som finns kvar hade senast utbrott 1909. Linbanan går längst bergskammen på höger sida upp till avsatsen där det är ljusare berg.

Sean, Laura och Keith. Tre utav fyra av syskonen Hastings.

Sista dagen efter vulkanen åt jag och sen middag på en svensk restaurang som hette Göta Kanal. De hade en pub där de visade SVT och alla sportevenemang och intill fanns "Viking Bar" som säkerligen fått sitt namn från Sällskapsresan filmen. I de flesta kiosker sålde de dessutom Expressen och Aftonbladet, så även om jag aldrig brukar köpa dem i Sverige (förutom när jag bläddrar igenom pappas tidningar) så var jag tvungen att köpa och läsa Expressen där, så jag kände mig närmare Sverige när jag var där än vad jag gör på Irland...

Lite sjukt egentligen att det är som vissa kvarter där alla Skandinaver hänger och har sin egen underhållning etc. och sen andra kvarter där alla engelska och irländska pubar ligger och där de hänger. Det där med charterresor är lite konstigt när man tänker på det - att man åker till ett annat land och vill ha alla bekvämligheter och saker man känner igen hemifrån utan något från den inhemska kulturen, förutom paella och spanskt vin. Fast nu var ju inte våran resa med chartergrupp tack och lov. Solresor passar självklart pensionärer och barnfamiljer bäst, men eftersom vi var ett gäng som åkte så hade vi ju sällskap av varandra och det var kul att umgås eftersom vi inte ses så himla ofta och så var det underbart med sommarväder!!

Sista kvällen i baren The Drunken Duck. De hade ett kortspels bingo som vi deltog i. När man hade kortet de ropade ut skulle man skrika "Ram it in!" och om man inte hade det skulle man ropa "Boooo" och göra tummen ner. Jag tror att vi gjorde mer av det sistnämnda! haha! Sen drack vi te och rostade bröd i Kathleen, Laura och Keiths rum efteråt och gick inte och lade oss förrän halv 3, och sen var vi tvungna att gå upp igen klockan 3 för att åka till flygplatsen. Vi var skapligt trötta men det gjorde inget.