Vegetariska färspiroger

Nu inleder jag mitt första matblogg inlägg. Jag lagade så goda piroger av soyafärsen jag hade över så jag tänkte visa lite bilder. Men då vill ni väl ha recept också i så fall så jag säger på ett ungefär hur jag gjorde.

Fyllning:

Man kan ju ha vanlig köttfärs, eller nån annan röra i. Men det här använde jag.

  • fryst soyafärs
  • Dolmio tomatsås
  • Ratatouille konserv
  • vitlök
  • nån annan lök
  • gröna oliver
  • malda nejlikor
  • soja
  • balsamvinäger
Att det råkade bli just de här ingredienserna beror delvis på att Sean råkat köpa på sig en konserv med ratatouille som vi aldrig haft någon anledning att äta samt att jag är en lat vän av halvfabrikat när det gäller köttfärssås. Men man kan ju hälla i nån konserv bönor eller majs istället, eller göra sin egen köttfärssås (se bara till att den inte blir för blaskig), eller göra tacofärs istället. Möjligheterna är oändliga!

Men iallafall... Bryn färsen (den som säljs här måste man hälla i lika delar vatten så att den sväller, den svenska gör man inte det med) tillsätt vitlök, vanlig lök och fräs lite innan du häller i resten av ingredienserna. För att piffa upp det hela så hävde jag i malda nejlikor (bra smakkombination med soyafärsen), hackade oliver, sojasås och balsamvinäger - efter behag.

När denna bolognaise sås skulle användas i pirogerna så ville jag ju ha bort all extra vätska, så jag hällde av vätska och rörde i några matskedar majsmjöl för att stabilisera det hela.



Pirogdeg
:

Jag ville göra en lite nyttigare deg än bara vetemjöl, men samtidigt var det ju St Patricks day och jag hade ingen lust att springa in till stan för att leta ingredienser så jag tog de mjölsorter jag hade hemma. Men jag vet ju att det finns sånt där som dinkel och bovete etc som folk skulle kunna använda istället.

Ugn: 225 grader C
  • 100g svensk jäst*
  • 7.5 dl mjölk (rismjölk eller soyamjölk går också bra)
  • 2.5 dl vatten
  • 100g smör eller margarin
  • ett par nypor socker
  • 4 tsk salt
  • 7 dl fullkornsmjöl
  • 3 dl hirsmjöl (millet flakes) nåt jag hittade hemma
  • 14 dl vetemjöl

Mjölet kan man bestämma själv vilken sort man vill ha, bara deciliter antalet blir rätt. Ungefär 50/50 vetemjöl/ grovt mjöl brukar bli en bra deg. Tar man bara grovt mjöl så blir det rätt hårt och segt.

* Den jäst som säljs på Irland måste vara dubbelt så stark för fast jag bara använder en tredjedel av vad som står i svenska recept så säger det kaschlofs och allt jäser nästan ur bunken på bara en kvart.

Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken och värm till fingervärme. Om det är färskjäst så smular du ner det i bunken och häller på degvätskan. Om det är torrjäst så väntar du och blandar ner det i mjölet. (Är det nån mer än jag som älskar lukten och konsistensen av färskjäst? Det säljs bara nån gång ibland i hälsokostaffären här om de fått in det från Tyskland. Irländarna använder mest self raising flour, bakpulver eller bikarbonat när de bakar. Self raising flour är helt otänkbart om man använder svenska recept, fick jag bli varse under mitt första utländska lussekattsbak '04).

Är ni med eller har jag snackat bort er? Nu ska ni, efter degvätskan, tillsätta resten. Blanda i mjölet i omgångar och rör om. Glöm inte jästen, sockret och saltet. Låt jäsa ca 30 min (jag fick dock börja baka ut mitt nästan direkt, jag har ju superjäst!)

Nu kommer en instruktiv bildkavalkad:



Kavla ut degen så att den blir ca 0.5 cm tjock och tryck ut rundlar med en lagom stor skål. (självklart tog jag bara kort på en som inte ser rund ut!) Lägg en klick fyllning på halva rundeln, se till att spara en kant runtomkring.



Vik över degen på mitten - såhär.



Sen tar du skaftet på ett passande bestick och trycker ett snyggt mönster. Se till att degen verkligen trycks ihop och låt sedan stå på plåten och jäsa i en kvart eller nåt sånt. När det jäst kan det hända att du får trycka till degen lite igen.



När pirogerna är redo för ugnen så penslar du dem med ägg. Grädda långt ner i ugnen ca 15 min.



Nu är de första klara!



Om du får deg över (för receptet är för en ganska stor sats) så kan du alltid forma ett par brödkakor och grädda när pirogerna är klara, för det är ju en helt vanlig bröddeg egentligen. Så det gjorde jag.



Så här många blev det. Första gången jag gör piroger! Jag var så stolt att jag kände för att springa ner på torget och bli brödgumma och börja sälja på direkten, de var ju så tjusiga!

Goda och mättande är de dessutom! Nu har jag fryst in de flesta. De funkar som medhavd lunch (om man har micro) eller som kvällsmat om man t ex gör en sallad till. Det ska jag göra ikväll. Fast tur ändå att jag hann smaka dem medan jag var vid mina fulla sinnen så att säga, för nu har jag åkt på sån himla värk i halsen och början till en förkylning så det är stor risk att mina smaklökar kommer vara rätt kassa framåt kvällen.



Så tycker jag. Och har tyckt långt innan veckans obehagliga händelser. Skulle gärna vilja få tag i en sån där pin att sätta på jackan. Rätt orelaterat till pirogerna men ändå.

Tidigare idag - efter diverse Lemsip och Strepsils (så att jag överhuvudtaget kunde prata) så var jag och fikade med en kvinna som heter Aideen som jag aldrig träffat förr men som vill använda min tunnelvideo 'Travelling Through' till launchen av en novellsamling av The Atlantis Collective under Cuirt Festival of Literature som går av stapeln här i april. Alltid kul när folk hör av sig sådär och gillar ens grejer, och så ger det ju lite publicitet för mig också.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Va roligt med Travelling Through. Kan man se den nånstans? Eller kan du skicka den till mig kanske? Exakt en sån där pin hade jag! Men jag sålde den för nåra veckor sen tyvärr.

2011-03-19 @ 14:13:01
URL: http://drakenskallare.blogg.se/
Postat av: Irland

Har du nå bra tips till mig som ska resa till Irland :) som man kan besöka å så :D

2011-08-25 @ 12:26:07
URL: http://www.resatillirland.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0