Ett beställningsjobb.

Nej, jag tänker inte ge mig in i Wedding cake topper branschen som min chef på turistbyrån föreslog. Nu har jag slutat för säsongen men jag jobbar där varje sommar sedan några år tillbaka. I augusti skulle två av hennes kompisar gifta sig, varav killen är australiensare, och hon frågade om jag kunde göra cake toppers åt henne (alltså figurerna på bröllopstårtan i form av brud och brudgum). Jag googlade och kollade lite vad det rör sig om och luskade ut att cernitlera är det bästa materialet att tillverka dem i. Jag mindes när jag var liten och brukade göra broscher i cernitlera som jag sålde till klasskompisar, så det kändes lite kul att få testa på materialet igen.

Det var ioch för sig väldigt ont om tid och sen pga några oförutsedda händelser så hann jag aldrig göra dem till bröllopet, men då lovade jag att jag skulle tillverka dem ändå så hon kunde ge det som julklapp istället. Sen har jag gått och dragit mig för det där i flera veckor och höll nästan på att säga till henne att jag inte kunde göra dem, för den figur jag börjat på hade börjat hårdna och spricka och det kändes segt att börja om. Men så tog jag mig i kragen och spenderade hela förra helgen, 3 dagar med att tillverka figurerna. Väldigt frustrerande, pilligt, tidskrävande och ja, cernitlera är ganska irriterande i jämförelse med vanlig lera, om man böjer den för mycket så spricker den, om man mjukar upp den för mycket med händerna så blir den för mjuk och "lealös" och annars är den för hård. Men ja, jag är ganska nöjd med slutresultatet, även om jag lovat mig själv att detta är en once off och att jag inte tänker ge mig på detta igen.


Innan bakning. Jag fick slut på hudfärgad lera, så fick lappa lite på slutet, men jag målade över det sen.

Killen skulle vara klädd i typisk Aussie utstyrsel med bushman hatt och shorts och tjejen skulle ha brudklänningen på sig. Ja, sen fick de bli sittande för det var för svårt att få det att funka stående när de är så stora, sittande blev de 11cm höga. Jag bakade dem i 1 timme i ugnen och målade med akrylfärg efteråt.


Färdiga! Komplett med korkar i hatten. Var hemma hos Catriona igår kväll tillsammans med ett par andra hon känner och hennes huskompisar och pratade och drack lite vin, och jag såg till att få en av korkarna så jag kunde skära sönder den och göra minikorkar.





Så detta är första och enda gången jag ger mig på detta! Visst, jag är ganska nöjd, men gud vilket slit! Nä tacka vet jag mina egna konstprojekt. Jag gillar inte beställningsjobb alls egentligen, därför är det väl tur at jag inte blev illustratör/grafisk designer som jag först var inne på innan jag gick konsthögskola eftersom jag föredrar att ha fria händer. När jag gick i gymnasiet så var faktiskt tanken att jag ville gå grafisk design och illustration på konstfack. Sån jäkla tur att jag hamnade på fri konst sen på Irland istället.

Kommentarer
Postat av: k

HA! awesome!

2011-11-11 @ 06:24:18
Postat av: Ebba

Jättefina! Förstår verkligen att det var slitigt att få till dem i cernitlera! Puh. Bra kämpat!

2011-11-11 @ 08:53:04
URL: http://toccata.livejournal.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0