En dag i alla County clares avkrokar

Idag har varit en rolig dag! Vi samlades vid kvart i 10 i college (ca 20 pers, de flesta från sculpture) och packade sedan in oss i bilar och begav oss ut i The Burren i County Clare. Jag åkte med Benni i 3rd year paint. Vi åkte först till the Burren College of art och kollade. Det är en mycket vackert belägen privat konstskola med bara ca 40 elever, många är från USA på scholarships. Vi fick en runtvisning där o kollade på en utställning, det var kul att se! De hade lika stora studio spaces var som vi delar på 3 elever... Den ligger dock så avsides, så även om det är fint så föredrar jag Galway, dessutom måste man ha bil för att kunna bo där.

Första bilden är av utställningshallen där och den andra är från college gården, med ett gammalt torn som används som utställningslokal etc.


Sen åkte vi mitt ut i ingenstans till en liten by som heter Kilinaboy där vi kollade på min lärare Deirdre's utställning. Hon har hyrt och öppnat upp traktens gamla postkontor som slog igen 2002 när postmästaren Matt som även bodde där dog. Här är en bild av honom som hon har målat med aska från spisen.



Deirdre har öppnat upp huset och ska använda det som samlingspunkt för trakten och de ska ha olika workshops och grupper där, sen har hon samlat ihop en massa grejer som tillhörde Matt som hon ställer ut, bla band han spelat in från kortvågsradion, (han lärde sig 5 språk genom att lyssna på språklektioner på radio) en massa dokument, gamla prylar etc. samt några målningar som en man som jobbade som brevbärare i trakten men sen gick en konstskola i Cork har målat av Matt. Det var en jätteintressant utställning och kul att höra Deirdre berätta om allt hon gjort m.m



Det var mysigt därinne med en gammal flagnande spis som hon tände när vi kom så att det luktade torv i hela huset och alla gamla grejer, de gamla spetsgardinerna, färgen etc... Det var dock jätteråkallt så tillslut hade jag ingen känsel i tårna.

Jag fick skjuts av Kathryn i 3rd year paint hem för Benni skulle inte tillbaka till Galway. Deirdre bor precis nära postkontoret, tänk att hon åker de där slingriga dåliga vägarna i miltal varje dag för att komma till Galway...
Det är dock kul att åka runt i the burren för bergen är så vackra och unika med sina lösa stenar och konstiga formationer.

Sen mötte jag sean i stan, åt en teriyaki chicken sushi rulle och drack kaffe på Lynches med Sean. Nu är jag hemma här och sitter under filten :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0