Måla och stå i.

Idag har jag äntligen kommit igång att måla på min stora tavla. Har tagit några dagar av förberedelser som vanligt. Måndag: åkte och beställde träbitar till ramen. Tisdag: hämtade de tillsågade träbitarna och limmade och spikade ihop ramen som fick torka över natten. Onsdag: spände upp tavelduken och grundade den. Torsdag: grundade tavelduken igen och hällde ut blobben i mitten som fick torka över natten. Fredag: Tonade ner blobben med några lager vit färg och fyllde i kanterna med masking fluid och ritade upp motivet. Lördag: började måla.

Puh!



Syns kanske inte så bra eftersom jag var tvungen att fota från sidan så att blixten inte skulle reflekteras i färgen...

Vaknade i morse av att Sean ropade att vårt köksbord hade kollapsat! Han satt där och åt frukost när han plötsligt fick båda bordsskivorna i knät! Det är ett gammalst kasst bord som hör till lägenheten (som alla våra andra sub-standard möbler) och benen hade sakta men säkert lirkats loss ur träpluggarna som de var ihopsatta med tills de vek sig. Såg ju inte vi eftersom vi hade en stor vaxduk över. Så, jag fick raskt hoppa ur sängen och hjälpa Sean att hamra ihop bordet igen (han hade vänt det uppochner). Kan säga att jag är den händiga av oss två, så utan min hjälp hade han nog inte fått ihop det, men jag råkade slå honom på tummen med kroken på hammaren, så då var han inte så glad!

Sen gick vi en promenad till Liosban för att kolla i Kenny's bookshop eftersom jag lovat Sean att ta med honom dit då jag berättat hur många böcker de har om historia. Vi blev bjudna på kaffe där och Sean köpte med sig fyra böcker om Ryska Tsaren, finska vinterkriget, Sovjet under andra världskriget och en om ryska vapen. Han har redan hunnit läsa ut den ena. Har nog aldrig sett någon som läser så mycket! Vi fikade på Amnesty cafét efteråt och satt och läste ett tag (jag hade med mig boken jag köpt om Tjeckoslovakien för några dagar sedan). Sen gick jag hem och målade och Sean gick till ett annat cafe och drack kaffe och läste igen. Undrar hur många koppar kaffe han druckit idag??

Nu alldeles snart ska vi iallafall till Wa Café nere vid the Docks (japanska cafét) för de har öppet till nio på helgen och äta middag. De har just fått alkohol rättigheter, så ska ta mig ett glas vin också. Blir nog trevligt!

Kommentarer
Postat av: Emma

Gud vad snygg!

2008-11-15 @ 19:08:17
URL: http://denrosaelefantens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0