Galway culture night

Oj vilken otroligt trevlig kväll det blev! Jag träffade Catriona vid Daybreak corner shop 6.20, så jag skyndade hem och bytte om efter jobbet. Sen gick vi till Galway arts centre och lyssnade lite på en tjej som spelade harpa jättefint. Kända låtar och inte irländsk musik. Vi passade även på att kolla på fotoutställningen som var där för Cat hade inte sett den.




Ruby Wallis foton

Sen gick vi till Norman Villa Gallery i Salthill och kollade. Det var sluttampen av en grupputställning som visades och vi var enda personerna där eftersom de inte var med i festivalprogrammet, så folk visst eantagligen inte att de de var öppna. De hade flera väldigt bra tavlor. Efter det gick vi till Galway city museum och såg en kille som gjorde en performance grej genom att ha samlat kartonger på gatorna i stan och nu byggde hus av dem framför museet. Vi kollade på museet men de hade inget särskilt på gång, bara de vanliga grejerna om galways historia (vilket inte är särskilt mycket) så vi kollade mest på utsikten från de stora fönstren.


Catriona i Norman Villa

Cat ringde Shane och han sa att han var ute i Lorg printmakers i Liosban estate för han är medlem där och visade lite grejer. Vi ville såklart dit och kolla så vi tog buss nr 3 ut dit och träffade Collette på bussen som också var på väg dit. Väl där fick vi en runtvisning av print studion av en tjej där och var sedan med på en jätteintressant print appreciation lecture där en tjej som heter Mave berättade om tryckerikonstens historia och sedan berättade och visade tryck hon gjort i olika tekniker och hur man går till väga. Sen visade en annan kille hur man etsar och gjorde ett test tryck. Vi drack rödvin och öl och åt snacks, för jag hade ju inte haft tid att äta kvällsmat. Vi pratad emed tjejen som driver printstudion om hur man blir medlem, vilket jag gärna vill bli snarast möjligt, för jag vill gärna använda deras screentryck avdeling, mörkrum och göra en kurs i etsning. Vi pratade med flera personer där och alla var hur trevliga som helst. Fick mig att få sån otrolig lust att börja jobba med konsten på allvar igen, nu vill jag skapa, NU, NU, Nu!!!! Har ju knappt kunnat göra något på hela sommaren....

Utsikt över the quay och the Spanish arch, Galway city museum

Sen gick ett gäng av oss över till Engage art studios och kollade runt där och Keith som gick året över mig i college förra året visade runt oss och jag blev introducerad till några personer och hörde mig för om hur jag skulle gå til väga för att få en studio. De har inga lediga för tillfället men sa att jag skulle fortsätta försöka. Jag pratade med en man som var med i deras kommitte och han kände igen mig eftersom han gillat min ansökan i våras, men tyvärr var det inte han som hade den slutliga rösten sa han, så jag hade ju inte fått plats där i våras för att så många sökte.

Print appreciation talk


I Lorg printmakers
Pratade med en urtrevlig tjej som hette Sarah och som jag, Cat och Roisin antagligen ska träffa i Galway social space någon dag, kanske för lunch. Jag vill ha socialbidrag och måla hela dagarna, haha!! Men i så fall måste vi flytta och jag trivs ju så bra här i lägenheten...

Imorgon har jag en jobbintervju med Renzo Café.... jag både vill och inte vill ha det jobbet...

Fintan, en kille på turistbyrån, fick just ett trainee manager jobb på Super Valu (stormarknad), fair play to him! Själv får man ta minimum wage jobs som det ser ut nu...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0