Kreativa människor - fyll i!

Alla fyller vi väl i listor då och då. Därför har jag skapat en lista med frågor till dig som är konstutövare av något slag.

MIN KONST:

Vilket konstverk är du allra mest nöjd med - någonsin?

Tror att det är denna faktiskt:

Den är 1x1 meter i storlek och var del i mitt Degree Project på konsthögskolan och visades på vårutställningen. Den står i ett hörn i mitt sovrum och ibland måste jag ta fram och titta lite på den. haha! Gillar att den är stor. Vill måla stort igen!

Vilken teknik gillar du bäst att använda? (akryl, olja, teckning etc.)
Fram till fjärde året på konsthögskolan var det alltid akryl. Tyckte om att blanda screen tryck och målning, hälla färg etc. Sen blev det akryl och olja blandat, som i bilden ovan där fläcken är i akryl. Nu senaste 1,5 åren har jag bara målat olja. Tycker färgerna är så mycket bättre. Och de håller sig exakt likadana när de torkar, medan akryl ljusnar lite. Fast jag gillar akryl med - ibland. Och jag fotograferar gärna, fast har bara ställt ut foton en gång, som del i Degree Show installationen.

Vilka nutida konstnärer influeras/inspireras du av?
Jag inspireras dels av konstnärer som har liknande intresseområden/färgpalett som jag, t ex Karin Mamma Andersson, Peter Doig och Laura Owens. Sen gillar jag folk som gör helt olika saker mot vad jag gör men de passar ändå in med det jag är intresserad av, t ex Thomas Demand, Sophie Calle, Gordon Matta-Clark. Det finns massor andra som jag ser i olika tidningar/utställninga och hajar till för att de är så himla bra, men de ovannämnda är mina favoriter.

Laura Owens - Untitled. Denna tavla var gigantisk och fantastisk när jag såg den på Camden Arts centre i London för några år sen.

Karin Mamma Andersson. De flesta konstintresserade svenskar känner väl igen henne? Såg henne också i Camden Arts Centre (ett av mina favoritgallerier!) och i Dublin. Men Camdenshowen var bäst, för det var ett stort retrospective.

Peter Doig. Denna serie tavlor, baserade på Corbusiers Unité d'habitation hus, var bara WOW när jag såg dem i Hayward Gallery, London.

Vilka äldre konstnärer influeras/inspireras du av?
När det gäller lite äldre konstnärer så är mina favoriter Edvard Munch, Renoír, Matisse och Pierre Bonnard. Jag är helt förälskad i Bonnard. Även om jag gillar att kolla på ännu äldre konst än dessa ovannämnda, så känner jag att jag inte influeras särskilt mycket av den och att jag ofta skyndar igenom den sektionen när jag är på stora muséer, medan jag älskar när jag kommer fram till de gotiska och impressionistiska tavlorna och sedan 1900 tals konsten. Men man måste ju känna till den övergripande konsthistorien för att förstå hur konsten har utvecklats, tycker jag.

Matisse - Det röda rummet och Pierre Bonnard
Såg dessa två konstnärer i en utställning som hette "From Russia" i Royal Academy i London, fantastiskt! De flesta stora konstupplevelser jag haft har ägt rum i London.


Renoir - Den unga Irene Cahen Danvers

Vad inspirerar dig förutom konst?
Jag inspireras som tusan av loppisar, second hand affärer och vintage grejer. Gillar att hitta tyger, gamla foton, hushållsartiklar etc. vars färg, material, form etc. inspirerar mig. Jag inspireras även av musik, för jag älskar verkligen musik och köper massor med skivor och har en väldigt bred musiksmak. Låttexter och dikter fastnar ofta och får ibland ge namn till tavlor, fast oftast då i modifierad form. Jag inspireras också mycket av miljöer jag vistas i och besöker. Inte bara de ställen jag avsiktligt åker till för att göra research, utan också av saker hemikring som färgkombinationer och små saker och detaljer som andra inte lägger märket till.

Minns du vad som fick dig att hålla på med konst/kreativa grejer från början?
Mamma var alltid en stor inspiration när jag var liten. Hon gick två år bild och form på folkhögskola och tänkte söka in till konsthögskola, men den blev det aldrig av då hon och pappa köpte hästgård och bildade familj istället. Men när vi var små så ritade hon ofta av mig och brorsan, pysslade med oss och fick mig att bli intresserad av att rita också från det jag bara var ett par år gammal. Jag ritade medan jag lyssnade på sagor på kasettband. Mycket Pippi, Ronja och Madicken. Sen hittade jag på egna sagor och illustrerade.
När jag gick i grundskolan pratade jag alltid om att jag ville bli barnboksillustratör och beundrade Ilon Wikland massor. Och jag intervjuade illustratören Christina Alvner i Stockholm som del i ett projekt i ettan på gymnasiet. Senare kom jag på att jag tyckte att det var roligare att måla tavlor i akryl och olja etc. än att bara illustrera saker på papper som jag mest gjort tidigare och gick paint inriktning på konsthögskolan i Galway, Irland istället för Konstfack inriktning Illustration som jag först funderat på. Många i släkten på mammas sida är konstnärer. Mormor målar, mammas moster i Finland är konstnär och många andra släktingar i Finland har varit träskulptörer etc. så konst ligger i släkten också. Fast jag är den enda av oss tolv kusiner på mammas sida som håller på med konst.

Vad är din största bedrift så här långt?
Det måste i så fall vara att jag fick utmärkelsen 'Paint student of the year' när jag tog examen från konsthögskolan och att jag kom med i en prestigefylld samlingsutställning kallad Claremorris open och dessutom vann 10 000kr i pris där när jag fortfarande bara gick i trean på konsthögskolan.

Vad har du för mål med ditt skapande det närmaste året?
Att jag ska få ihop något bra till grupputställningen i Syracuse, NY i Mars, har inte så mycket tid på mig! Att jag ska lyckas välja (och komma in) på någon Masters utbildning som passar mig.

Vad vill du att andra ska ta med sig när de sett din konst? Något visst du vill säga/känsla du vill förmedla?
Jag vill att vem som helst, både "insatta" och vanligt folk ska kunna få ut något av min konst. Att färgerna och miljöerna ska väcka känslor av nostalgi, glädje, förundran etc. beroende på vilken bakgrund betraktaren har men att det även ska gå att läsa in sina egna grejer i verken. Det jag gör är personligt för mig, men jag vill inte förklara allt i minsta detalj utan föredrar om betraktaren kan läsa verken utifrån sina egna erfarenheter och ge dem en mening personlig just för dem. Jag vill även att folk ska kunna förstå att det finns en mörkare, mer melankolisk sida till min konst som döljs under den färgglada ytan.

Vad är din absolut största dröm gällande din karriär som konstnär/kreatör?
Min största dröm för framtiden vore ha en lyckad soloshow i ett av de stora, välkända gallerierna i London, New York eller Berlin. Att kunna försörja mig på konsten och bli omskriven i de internationella konsttidningarna.



Sådär. Nu vet ni lite mer om mig och min konst! Kopiera gärna dessa frågor och fyll i själva om ni själva är konstnärer/illustratörer/fotografer/designers eller vad det nu kan vara. Spelar ingen roll om det är ett fritidsintresse eller yrke. Skriv gärna en kommentar att ni gjort så, för jag tycker det är kul att läsa! Haha!




Kommentarer
Postat av: Alexa

Sv. Det togs bort efter en helg tror jag så det fanns bara där en kort tid tyvärr.

2009-12-09 @ 12:09:40
URL: http://alexas.blogg.se/
Postat av: Art By Tina

Självklart ska jag ta mig an denna lista. Otroligt intressant att läsa om dig och ditt konstnärsskap - hoppas andra tycker det är lika intressant att läsa om mitt.

2009-12-09 @ 13:36:38
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0