Och vi lever för konsten

I onsdags kväll var jag på två olika vernissager. Först Lars Laumanns utställning i Galway arts Centre. Han är norrman men utställningen handlade om svenska Eija-Riita Berliner-Mauer som är gift med Berlinmuren. Knasigt, men hon existerar verkligen. Hittade artiklar om henne på internet också. Haha!

Sen var vi i 126 galleriet på en annan vernissage men jag fattade aldrig exact vad det handlade om, mer än att det var en massa 60 tals fotografier på afroamerikaner. Pratade mest med Lisa Sweeney som bjöd mig till hennes vernissage följande dag och åt en massa god pepparkornsost. Aoife, från docks projektet dök också upp och vi fortsatte till Bar no. 8 där hennes kompis slöt upp och vi hade det revligt där ett bra tag innan vi gick vidare till Quay street där vi träffade på Eimear-Jean utanför O'Neachtains och pratade med henne ett tag. Väntade på att några street performers skulle komma förbi, men sen fick vi veta att de ändrat tiden till tidigare på kvällen. Väldigt trevligt var det iallafall!

Igår skulle jag ha gått på Lisas vernissage i Noman Villa gallery, men den började 6 och jag hade glömt att jag jobbade i info kiosken till 7 så när jag väl kom hem så var det för sent. Ska ta en sväng dit imorgon istället. Imorgon har jag en massa utställningar jag måste beta av när jag äntligen är ledig: Universitetet, City museet, Norman Villa...

Men ikväll ska vi iallafall på konsert med Penguin Café Orchestra jag och Sean, som jag fick gratisbiljetter till. Ska bli kul!

Nu idag klockan 4 hade jag möte i ateljén med Maeve, Galway Arts Centre curatorn om en utställning som hon ska curatera nästa år. Hon gav mig lite material att läsa, då hon vill att vi ska jobba kring drömmar, illusioner och out of body experiences. Jag tycker att sånt är väldigt intressant, och hon vill att vi ska involvera dessa grejer i vår egen konst, så inte så att vi måste skapa något helt nytt som inte representerar oss, utan mer göra vår egen tolkning av temat och få det att anknyta till det vi vanligtvis gör. Nu ska jag inte säga det här innan det blivit spikat, men hon är i förhandlingar med att visa utställningen i ett arts centre nära Dublin och kanske ett i New York, vilket skulle vara assupermegakul om det blir så!

Så jag är definitivt på!

Igår hittade jag en bok om mardrömmar i konsten, Fuselli: The nightmare. Gillar gotiska grejer, även om det inte kommer igen så mycket i min egen konst (finns redan för många jag känner som jobbar med sånt) men det är intressant att läsa om.

Nu ska jag gå och fika nånstans och läsa en forskningsrapport om out of body experiences som Maeve gav mig. En professor i neuroscience som hon var på föreläsning med i Berlin hade skickat den till henne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0