Man slutar aldrig att förvånas!!!

Idag träffade jag Maria, Sarah och Geraldine och vi fikade i Providence Café. Det är där Catriona, Roisin, Maggie och en till tjej har sin utställning som har vernissage på lördag, men tavlorna var redan hängda så vi kollade på dem. Maggie är en vuxenstudent, precis som Geraldine, och hon gick med oss i trean på konsthögskolan men hon kom inte in i fyran, vilket Ger gjorde. Sist jag såg hennes målningar så var det små abstrakta tavlor där hon klistrade kollage av rutiga tygbitar och droppade lackfärg i plumpar etc. på en beige bakgrund. Jag har inte sett vad hon gjort på snart två år. Jag fick en smärre chock när jag såg hennes bidrag till utställningen...

Geraldine är en urtrevlig och väldigt intressant människa. Hon jobbade förr som kartograf på University of Ireland i Galway, har ett stort intresse för Alfred Hitchkock och Franz Kafka (bra smak där!) och hennes examens projekt handlade om att hon målade olika landskap ur Hitchkock filmer och försökte få fram en viss olustig känsla med dimma, etc. Jag tyckte hennes grejer var jättebra. Här kommer några exempel, men färgerna är ännu bättre i verkligheten:





Sen idag när jag såg Maggies målningar så var det nästan pinsamt. Hon hade TOTALT och SKAMLÖST kopierat Geraldines stil. Exakt samma färgskala och sparsmakade motiv, till och med ett flygplan som flög och var gjort med exakt samma teknik, dvs att hon hade ett ljusare lager under och sen suddade bort överlagret för att få fram vingarna. Jag menar, man kan väl influeras av andra människor men det här var ett totalt PLAGIAT. Och vi som gått i samma klass och allting och de som är vänner... Både jag Maria, och Sarah tänkte exakt samma sak när vi såg det, utan att någon sade nånting så var det enda vi kunde tänka att hon kopierat Ger.

Som tur är så var inte hennes bilder lika bra som Gers, man såg att hon liksom "ansträngt sig" mer för att få det att se ut på ett visst sätt medan Gers har mer känsla och ser lättare och mindre forcerade ut. Men det är ju helt sjukt, för andra folk kan ju lika gärna tro att det är Ger som kopierar Maggie och inte tvärt om. Maggie, Cat och Roisin hade frågat Ger om hon ville vara med i utställningen med dem, men hon tackade nej, vilket de uppfattade som väldigt konstigt eftersom de är vänner. Men, det hade ju inte direkt passat om två konstnärer visat så liknande bilder i en utställning, då skulle ju alla ha trott att de är värsta bundisarna och sitter och målar samma saker ihop i brist på annat. Tycker synd om Ger, för nu vill hon ändra stil helt så att folk inte förknippar henne med Maggies grejer, för Maggie har ett par till utställningar hon ska vara med i snart när samma grejer kommer visas upp igen. Jag visste inte detta, men tydligen har detta pågått en längre tid. I college om Ger gjorde research om nån viss ganska okänd konstnär så vips hade Maggie skrivit om honom också i sin notebook, och när Ger hade en abstrakt period i trean när hon hällde färg på tavlan så gjorde Maggie nåt liknande... Fan, har hon ingen egen fantas? eller litar hon inte på sin egen förmåga.

Ger får väl se det som en komplimang att Maggie vill vara som hon, men det knäppa är att Maggie absolut vägrar erkänna att hon härmar Ger utan påstår att hon alltid har varit intresserad av vissa saker eller gjort på ett visst sätt, fast man ser helt klart att det är stulet. Nu har Ger blivit sån att om Maggie kommer och hälsar på så gömmer hon sitt research material och skuffar undan nya tavlor etc. så inte Maggie ska få en massa "inspiration" och så försöker hon ta avstånd från henne sakta men säkert så att hon inte ska veta vad hon håller på med för tillfället och då kanske hon förhoppningsvis lägger av och hittar någon annan att härma istället.

Tycker bara det känns så jävla sjukt! Jag menar, det finns ju många okända konstnärer, särskilt studenter, som i brist på annat härmar en känd konstnär för att de ser upp till dem så mycket, men då går det ju iallafall att genomskåda för att man känner igen den kända personen, men Maggie och Ger är ju på samma nivå, båda mer eller mindre okända, och då blir det ju så dumt för folk vet ju då inte att Maggie egentligen härmar sin "kompis" hela tiden.

Blir nog att jag åker till Westport istället för att gå på vernissagen på lördag. Kommer kännas jävligt olustigt att träffa Maggie och kolla på tavlorna som inte är nåt annat än plagiat. Nu har jag ju sett utställningen iallafall och ska hälsa Catriona att jag tycker att hennes och Roisins grejer var bra...

Hur känner ni andra inför sånt här? Får man härma andra på det här viset och sen låtsas som ingenting?!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Meeen, gud vad tråkigt! Men ja, det är ju svenskt nu när jag tänker efter. Gud vad trist.

2009-03-10 @ 20:23:22
URL: http://enoughisenough.blogg.se/
Postat av: Tina

Nej oh nej! Man får inte härmas, eller man får härmas om det bara är för sin egen träning, man får inte ställa ut saker som är härmade, de får man behålla för sig själv!



Kasst gjort att åtminstone inte erkänna att man "lånat" idéer. Ibland när jag "inspireras" och sen upptäcker att det liknar någon annans verk för mycket, då skäms jag och målar över, för att hitta mig själv igen - ibland svävar jag iväg. Det är svårt att hitta sig själv. Men man blir ingen riktigt konstnär om man härmar andra - fast å andra sidan, blir man som konstnär kopierad - ja då är det ett bevis på att man är en konstnär, en duktig sådan.



Fortsätter tjejen så blir hon aldrig den hon vill bli, hon blir någon annan, med någon annans idéer.

2009-03-13 @ 15:11:30
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0