Min egna ateljé

Idag var jag och kollade på min blivande atelje. Var meningen att Jim skulle möta mig vid 11 innan jag skulle jobba 12 och visa runt mig, men glömde lägga in hans nummer på mobilen så kunde inte ringa honom när han inte dök upp (han hade varit ute kvällen innan och försovit sig, som jag gissade). Då kom Dee som också har studio där och släppte in mig och visade runt mig lite. Nu får jag helt enkelt lägga alla irriterande tankar om henne och Tom och deras "vi är mycket bättre än er" fasoner i college åt sidan eftersom vi är i samma ateljékollektiv och hon är vän med så många andra jag känner. (Fast det inkluderar inte kompisarna från min förra klass haha), och idag var hon himla trevlig.

Ateljén är inte superstor, men den räcker lagom, det ska nog gå att göra det riktigt mysigt och produktivt där när jag får dit bord, stol, utrustning m.m Hyran är 138 euro i månaden, den blir ca 350 kr i veckan. Som det är nu så går det ju att betala eftersom jag jobbar, men om jag ska leva på welfare och behålla både studion och lägenheten sen senare så kommer jag bara få 500kr i veckan till mat och kläder, och det funkar inte, men jag vägrar blicka framåt utan tänker ändå ta den, för billigare ateljé än så går ändå inte att hitta. I Dublin kostar de över 3000kr i månaden... Om jag lägger undan lite pengar nu när jag jobbar över sommaren så kan jag ju ta av dem sen i höst om det kniper också.


Träffade till slut Jim efter jobbet vid 3 och han visade runt mig igen och vi bestäme att jag ska komma på tisdag och betala månadens hyra plus en månad deposit. Tur att jag hinner få lön innan lägenhetshyran ska betalas också...

Men åh, jag är så himla glad att äntligen ha en ateljé, nästan ett helt år efter att jag slutade college!
Nu ska jag fiffla lite med AutoCad, har äntligen installerat trial verisonen vi fick av vår lärare förra veckan på Seans dator, för det funkar ju bara till Windows och jag är ju en Mac person.

Kolla in hemsidan: www.engageartstudios.com Förr var byggnaden en katedral, så adressen är Cathedral Building, Middle street. Det finns några häftiga små Gotiska skulpturer på ytterväggarna. Jag lägger upp bilder av ateljén sen när jag flyttat in. Dessutom så har Maeve Curtis sin ateljé mitt emot min, och henne tycker jag så bra om, så det är perfekt! Ska bli så skönt att ha sitt alldeles egna rum som man kan använda eller stöka till hur man vill. I College delade vi ju alltid ateljéerna på 3-4 personer och man hade bara ett hörn och en vägg.

Kommentarer
Postat av: Tina

Härligt med en egen ateljé!

Avundsjuk. Vill ha.



Vad får man betala för en liten ateljé?

2009-05-18 @ 13:52:41
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0