På mitt jobb.

Idag har vädret blivit kasst, precis när brorsan åkt hem. Vilken tur han hade, soligt hela första veckan och molnigt men uppehåll hela andra veckan. Det här kortet är taget nån gång förra veckan när han var och hälsade på mig i ateljén och åt take away sallad till lunch.


Det var trevligt att träffa Sarah, Maria och Geraldine igår eftermiddag. Blev bara knappt en timme eftersom caféet stängde redan fem, men då fick vi gratis jordgubbsmuffins och scones med oss hem eftersom de sa att de ändå skulle slängas om inte vi ville ha dem. Gratis är gott! Jag visade tjejerna min ateljé. Jag delade ju ateljé med Sarah och Maria i två år så de ville gärna se hur jag har det nu.


På kvällen tittade jag på två Greta Garbo filmer ur mitt box set. Jag ser dem i kronologisk ordning så igår blev det Mata Hari och Queen Christina. Jag är verkligen helt betagen av Garbo, kan knappt ta ögonen ifrån henne så länge hon syns i bild. Hennes ögon, hennes minspel, det är något utöver det vanliga. Bäst var Queen Christina, vilken pondus hon har i den filmen! Handlar om den Svenska 1600-tals drottningen. På den här tiden hade tydligen inte "The Hollywood ending" uppfunnits dock för båda filmerna har väldigt olyckliga slut. Ikväll ska jag se "Anna Karenina". Garbo är min nya idol, helt klart!

Idag har jag målat på min stora tavla i några timmar och även varit på ateljémöte i Bar no. 8 och efteråt diskuterade jag med Maeve och Angela om hur vi kan få tag på stora custom made stretchers på billigaste sätt. Rammakaren här i stan är för dyr och så är även de färdigsträckta ramarna i konstnärshandeln. jag betalade 400kr st för de stora jag målar på nu som jag specialbeställde för nåt år sen och det är inte ok. Skulle kunna göra det själv men har varken plats eller de rätta verktygen. Behöver en kil att sätta fast dem i så att de blir precis 90 grader samt en vinkelsåg i så fall. Skulle behöva "John the woodguy" från college. Han hade som jobb att tillverka spännramar gratis åt oss studenter i verkstaden så länge vi fick en påskriven lapp från vår tutor att vi behövde dem. På sistone har jag bara målat på mindre ramar som jag köpt på rea i konstnärshandeln, tagit loss den kassa färdiggrundade duken och sträckt om med rå canvas/ linneduk. Färdiggrundad duk är fult tycker jag. Då är det bättre att grunda själv, ser mer hantverksmässigt ut.





Jag älskar att vara i min ateljé, fast inte är det då särskilt hälsosamt att andas in och hantera oljefärg och lösningsmedel hela dagarna utan ordentlig ventilation. Det dumma är att man blir immun mot det och inte märker hur det luktar förrän besökare påpekar det. Dessutom tycker jag nästan att det luktar gott min dumme fan, så jag får väl men utav det sen när jag blir gammal, eftersom man utsätter sig för mer och mer farligheter för att man blivit så van vid det. Ungefär som när man skruvar upp volymen lite mer i hörlurarna hela tiden tills man tappar hörseln.
Ja, kan hända att akryl är det hälsosamma alternativet men det blir farao aldrig lika bra!

Kommentarer
Postat av: Art By Tina

Din ateljé ser så härlig ut. Längtar tills jag får min egen. Den lilla garderob jag nu gjort om till studio gör mig inte riktigt glad. Jag behöver mer än 4 kvadrat att skapa på. Jag vill ha ett hus - där jag kan göra iordning bottenvåningen till ateljé och galleri. Hade varit perfekt!

2010-04-28 @ 08:22:22
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0