Ireland when it snows.

De kallar det "the big freeze" tydligen köldrekord här på Irland, iallafall för november/tidiga december. Det har varit runt -10 grader nattetid och Dublin är tydligen helt insnöat. Ganska ovanligt för att vara här och det har pågått i en vecka. Här i Galway har vi haft lite pudernö pch frost, läget vid havet och golfströmmen gör att de alltid får det kallare på östra sidan än vad vi får. Tur att man själv är svensk och van och har mössa, yllevantar och halsduk. Många ungdomar tycks inte ens äga en vinterjacka här utan går runt med dubbla collegetröjor och händerna indragna i ärmarna brrr.



Våran gata för ett par dagar sedan. Självklart var jag tvungen att julpynta lite i förtid när det blev vinter. Satte upp adventsljusstaken, ljusslingan i köket och lite småsaker. Hörde även på Bing Crosby, det är ju ett måste! och så har jag börjat följa adventskalendern på svtplay.se . Det var länge sen jag följde någon adventskalender så det är lite kul, den verkar vara rätt bra i år dessutom. Här har de inte adventskalender på TV, men en chokladkalender har jag iallafall införskaffat i Oxfam butiken. Den hänger i min ateljé nu.



Så här vintrigt ser det ut i stan. Förra året vid jul var det också köldrekord här, förr brukade varenda vinter regna bort så det är ovanligt. Vi har fått ladlorden att laga alla storage heaters i ateljéerna så nu är det varmt och skönt där inne. Förut använde jag en portable oil heater, men det var alltid så kallt när man först kom dit att man fick gå och sätta på elementet och sen gå därifrån i en timme medan man väntade på att det skulle bli varmt.



Nu har vi dock ett annat problem, elementen (?) gör att säkringen går för eluttagen för alla ateljéerna på min sida av huset. Hände igår och idag också, men denna gång har det inte blivit fixat, så när min dator fick slut på batteri fick jag gå och fika i Java's så jag kunde ladda datorn där (åh Java's). Jag målade nämligen av bilder jag har på datorn så utan den kunde jag inte göra något.

Jag hann precis klart tavla nummer 2 i min nya serie när batteriet dog, blev att skynda på på slutet. Jag målar av stillbilder av min Super 8 film projicerad på väggen. Storleken är 30x40 cm och jag har fyra plywoodskivor att måla.



Svart svart, men en blandning av olika bruna, blå och röda färger. Jag har alltid det där i bakhuvudet om att inte använda svart direkt ur tuben utan blanda min egen. Då får man varmare, skiftande färger som funkar mycket bättre. Ren svart använder jag bara när jag gör monokroma grejer, men det där varierar ju från person till person.

"Fuck the bankers" har någon klottrat på ödehusets port rakt över gatan från oss. Ja, så kan man ju tycka. Imorgon är det tänkt att vi ska till Westport men frågan är om man törs åka buss om det är så himla halt... de har ju inga vinterdäck. Vi har inte bestämt oss än. Just det, jag har bokat sverigeresan hem över jul. Jag kommer 21 december och åker igen 8 januari. Hoppas det inte är snöoväder då bara för igår var nästan alla flyg inställda från och till Dublin airport.


Jag och Sean var och såg 'The girl who kicked the hornet's nest' på bio i måndags. Den sista i Stieg Larsson trilogin. Vi ville vänta och se alla på bio när de kom ut här, trots att mamma och pappa har filmerna på DVD. Jäkligt bra och spännande var den. Gillade inte tvåan så mycket men ettan och denna var väldigt bra. Jag hoppade nästan ur sätet vid ett par tillfällen, haha!

Nu blir det nog te skulle jag tro.

Kommentarer
Postat av: Art By Tina/Tina Axelsson

I lilla Vara är det minus 17,5 förfärligt kallt!



Ditt nya projekt ser väldigt kreativt ut - hoppas jag får chans att se någon av dina utställningar "live" någon gång. Kanske ska till Irland på roadtrip med en tjejkompis i vår då kanske=)



Jag gillar årets julkalender, flera år sedan jag tyckte någon var bra, dom senaste årens har varit så löjliga. Men knorren gillar jag.

2010-12-03 @ 13:40:58
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0