En vecka och två tavlor senare...

Yet another busy week is coming to an end.
Förra fredagen gjorde jag soundtracket till videon till Syracuse utställningen, efter att ha haft möte med Maeve på förmiddagen. Videon blev helt klar på lördagen till min stora förtjusning och efter en del trassel lyckades jag konvertera den till NTSC format och bränna kopior i båda formaten som jag gav till Maeve på måndagen. Hon var väldigt nöjd med videon visade sig så det var kul att höra! Videon heter "Doubles" och ifrågasätter original och kopior och hur vi kan skilja dem åt. Ämnet vi skapat kring är split personalities and the experiences of a body double, kallat autoscopic phenomena. Ska bli kul att få visa upp den, kommer nog att hamna på min hemsida så småningom men inte förrän efter utställningen...



Spenderade hela veckan i ateljén med att måla två tavlor till utställningen baserade på modellerna jag använt i videon. Vid det här laget är jag van vid att jobba hårt och leva på beans on toast och burksoppa när jag kommer hem vid 10 och inte orkar laga mat. Trivs ganska bra när jag har fullt upp faktiskt, förutom att min kropp sa ifrån runt mitten av veckan. Trötthet och ledvärk som antagligen kom sig av vitaminbrist när jag inte ätit särskilt varierad kost de senaste dagarna och jobbat mycket. Sista två dagarna har jag fixat till det genom att äta järn och D vitamin tabletter och riktig middag.



Blev iallafall klar med de två tavlorna i tid och jag är så glad att allt är färdigt! Gjorde den sista klart igår kväll. Först hade jag lite ångest för att jag var tvungen att måla i akryl och jag gillar igentligen inte det så mycket utan fördrar olja och hade inte använt mina akrylfärger på två år. Olja skulle inte hinna torka i tid innan deadlinen så det var därför. Efter lite frustration i början så kom jag in på det efter ett tag och jag är nöjd med resultatet. Phew!

Igår eftermiddag var jag i Galway Arts Centre på en presentation av deras pågående utställning och sen efteråt fikade jag med Aideen och Maeve i caféet bredvid och diskuterade Docks projektet. Idag på eftermiddagen har jag och Aideen haft möte med 126 galleriet om projektet och förhoppningsvis kan vi ha möte med Aoife snarast möjligt. Behöver strukturera upp det hela mer inför utställningen i sommar.

I onsdags var det Live @ Bar no.8 igen och det var.... intressant. En performance och video konstnär underhöll oss i en timme och efteråt funderade jag en del på vad konst igentligen är. Men vissa delar var bra och de flesta andra verkade älska det.

Har blivit en hel del fika i Java's också på sistone, när man behöver en liten paus i sitt skapande. Och så håller jag på och skriver i en dagbok om mitt liv som konstnär. Privat, men om hundra år kanske min "journal" blir lika känd som den av Eugene Delacroix som jag läser för tillfället, haha! Väldigt intressant att läsa hans tankar från 1820 - 1850 talet och se att så mycket är lika som man själv tänker och arbetar.

I förmiddags packade jag upp och kollade på mina större tavlor som jag målade 2007. Kul att se och jämföra eftersom de varit inpackade i emballage i nästan två år. Kan se att jag blivit säkrare och mer noggrann i min teknik i färgpåläggning, kanter etc. men gillar ändå tavlorna. Längtar efter att måla stort igen, men har inte kunnat göra det på sistone eftersom jag varit involverad i grupprojekt där stora grejer inte fått plats/kunnat transporteras. Har två 1x1m ramar som står och väntar på mig i ateljen sen ett år tillbaka så ska nog ta och sträcka duk över den ena nästa vecka och måla något på den bara för min egen skull, baserat på det här projektet.

På måndag ska jag lämna in tavlorna till Maeve och på tisdag skickas vår crate till USA. Vernissagen i Syracuse blir den 18 mars. I'm excited!!


Så här blev de. Akryl och indian ink på linneduk.

Nu ska jag och Sean en sväng till Java's och dricka te och läsa vidare i våra böcker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0