Allt det bra och det bästa.

I'm baaack!
Om ni vill läsa lite mer om vad som inspirerar mig i ateljén just nu så kan ni kolla in ett inlägg jag skrev i min blogg jag har på hemsidan: http://www.ceciliadanell.com/blog.html

Jag har gjort en massa sedan jag kom tillbaka till Galway. Jag har målat fyra tavlor till i Super 8 serien, det blev 8 sammanlagt. De ska ställas ut i en soloutställning i Bar 8 i Galway, vernissage den 22 februari. Så det blir en himla massa åttor.

Här är den sista tavlan jag gjorde klart i måndags. Super 8 filmen har jag lämnat till Julien som ska överföra den till DV band så jag kan göra DVD av den också. Den heter "You had another skin" Serien med tavlor från filmen går under samma namn.

Iallafall, innan dess så ska jag vara med i en grupputställning i Lorg Printmakers galleri i Galway som har vernissage 11 februari. Det är några av 2008 års avgångselever från vår konsthögskola som ska ställa ut. Jag ritade fyra bläckteckningar på osträckt tavelduk innan jul som ska visas.


Dimma för några kvällar sedan.

Annars så har jag en annan sensationsnyhet. Jag ska nämligen en vecka till Teneriffa 23 feb - 2 mars. Det är väl i stort sett det mest otippade man kan tänka sig eftersom jag är mer en London/Berlin semester person, men det är en överraskning år Seans mamma (eftersom hon fyllt 60) Så hans föräldrar, vi två, syster Laura, bror Keith, syster Carol med man och tre barn och så moster Kathleen ska åka. Seans mamma ringde i förrgår och jag fick bita mig i tungan ett par gånger för att inte råka försäga mig. Jag känner mig som den svagaste länken! Men det ska bli kul och annorlunda och jag kanske till och med blir lite solbränd, jag som varit blek de senaste sex åren. Och så finns det visst ett vulkanberg där man kan bestiga och sånt där. Dessutom betalar Sean och hans pappa det mesta eftersom jag annars inte skulle haft råd. Fast resan är inte så dyr ändå. Trevlans!


Jag fick just tillbaka mina diabilder från labbet i Leeds idag med. Jag hade börjat tro att de kommit bort, phew! och så blev de bättre än vad jag vågat hoppas också. Himla kul! Och nu håller jag på med en designgrej  i datorn men det är lite hysh-hysh än så länge, för det är ett projekt jag tror kan bli väldigt lyckat om jag får till det som jag tänkt.

Min slide viewer som jag köpte för typ 5 spänn på återvinningen.



Är det någon mer som sett Black Swan förresten? Snyggare filmposters får man nog leta efter. Jag gick och såg den i tisdags. Det var lång kö ut genom biografentrén och smockfullt. och den hade redan gått sedan fredagen... Jag tycker att den var väldigt bra, men svår att se, och absolut inte för alla. Det var väldigt delade meningar om filmen hörde jag efteråt och killarna verkade hata den medan tjejerna tyckte den var äcklig haha. Men jag hoppas verkligen Nathalie Portman får en oscar för rollen för det är verkligen hennes film, eftersom det handlar nästan uteslutande om hennes karaktärs ångest, pressen att vara duktig och perfekt som leder till hallucinationer och schizoida symptom. Filmen är extremt realistisk i sättet den visar knakande leder, spruckna naglar, svett, närbilder etc. och de som har stora ångestgrejer om sin kropp kanske inte borde se den... eftersom jag biter på naglarna så har jag lite av en fobi för blödande nagelband, rivet skinn etc. så jag mådde lite dåligt efter. Men jag hoppas att det här inte avskräcker er för den är verkligen bra, fast svårtittad.


Förresten, kollade just Oscarsnomineringarna och jag önskar så in i norden att best animated feature går till The Illusionist, en fantastisk fransk film om en trollkarl som flyttar till Edinburgh och bor med en flicka. Båda är ensamma och förstår inte varandras språk. Såg den på filmfestivalen i Galway i somras och den är helt magisk, bland det mest underbara man kan se! Fast det blir säkert en av de två större filmerna som vinner.

Jag har ett stort intresse för hur människor fungerar mentalt, psykologiska problem, existentialism, drömmar, det omedvetna, gränsen mellan jaget och den andra ("the other"), metaforer som beskriver mentala tillstånd (t ex huset som en metafor för jaget) och filosofisk sci-fi som tar upp the human condition. Jag läser mycket och ser mycket filmer som har med sånt att göra och det utgör grunden för mitt konstnärskap också.

Några av mina favoritböcker på temat:
* Do Androids dream of electric sheep? - Philip K. Dick (bästa sci-fi boken någonsin, blev filmen Blade Runner)
* Kallocain - Karin Boye
* Det omedvetna - C.G Jung
* Intimacy - J.P Sartre
* The Divided Self - R.D Laing
* The Castle - Franz Kafka
* The Existential Imagination - From de Sade to Satre - ed. F R Karl & L Hamalian
* Frankenstein - Mary Shelley
* The Double - Fyodor Dostoyevsky
* The Bell Jar - Sylvia Plath
* De Profundis and other writings - Oscar Wilde


Några favoritfilmer på temat:
* Persona, Vargtimmen och Det sjunde inseglet - Ingmar Bergman
* Blade Runner
* Mulholland Drive och Twin Peaks - David Lynch
* Metropolis - Fritz Lang
* The Matrix
* Forbidden Planet
* Queen Christina - Greta Garbo
* One flew over the cuckoo's nest
* A clockwork orange
* Terminator 2
* Rear Window, The Birds, Psycho - Hitchcock


ALLA rekommenderas, så, nu vet ni det!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0