Pepp, plock och grenar.



Den här tjusiga projektorn är min! Mamma köpte ett helt gäng med grejer från en tjej vars pappa hade dött och de höll på att städa ur hans lägenhet. Super 8 projektorn, en diabildsprojektor och en projektorduk - alltsammans för bara 300 kr. Normalt sett kostar en projektor minst ett par tusen. Enda nackdelen var att de inte kunde hitta strömsladden så jag måste hitta en ny sån innan jag kan använda den. Eumig projektorn i fråga tillverkades kring 1975 och är både snygg och bra. Att kolla på grejerna live får dock vänta tills jag är i Sverige nästa gång.

Idag hade jag planeringsmöte på ett café med Majella, en konstnär som gick ut min konsthögskola förra året och just nu gör ett residency i Galway Arts Centre. Vi har blivit tillfrågade att vara med i ett jättekul projekt som heter "Live @ 8 on tour". Video och performance kvällen som normalt äger rum i Bar Eight sista onsdagen varannan månad ska till Occupy Space galleriet i Limerick den 12 maj. Vi två ska göra en väggmålning/installation i galleriet och får några dagar på oss att utföra det innan den 12:e. Ska bli både roligt och spännande eftersom vi inte gjort något liknande innan. Kommer antagligen bli en blandning an stencils, akryl, objekt etc. Var iallafall himla trevligt att prata med Majella, trots att vi bara setts en gång innan, så vi blev kvar där i två timmar.

Sen kontaktade jag min kompis Shane för att ta reda på var vi kan få tag i akrylbaserad graffiti färg och han visste ett asbra ställe i Dublin (han bor där) så nästa gång han kommer till Galway ska han ta med några burkar. Färgerna har dessutom underbara namn såsom "Metropolis grey" och "Replicant red" (både Metropolis och Blade Runner referenser där!)



Har även äntligen gjort ett soundtrack till DVD versionen av min Super 8 film. Köpte en Casio mini synth för två veckor sedan. Spenderade första veckan med att lära mig några ackord och hitta på melodislingor och förra veckan med att spela in det hela på min mac. Är lite lagon lo-fi sådär och till saken hör att jag inte kunde spela mer än Gubben noak på piano innan, fast jag spelar ju gitarr och har väl musiköra eller vad man kallar det, så det gick bra. Jag gillar att lära mig nya saker och jag har velat ha en casio synth ett tag nu så då fick jag ju en anledning att köpa en. Skulle vara roligt att lära sig spela piano nån gång, fast jag är för lat för att plugga noter och sånt där.




Trädpromenad för ett par veckor sedan. Jag och Majella har kommit fram till att vår största gemensamma nämnare är träd och bara trädgrenar, så det kommer nog att figurera på något sätt i vår installation. Jag har lite grenmani för tillfället, ateljén är fylld med kvistar och jag målar grenar, bygger grejer etc.

Nu är jag äntligen på bättringsvägen från den hemska förkylningen jag haft ända sen i fredags. Igår var jag verkligen så less på att vara hemma och kolla på film och kunde äntligen gå in till stan lite. Är fortfarande förkyld men det håller på att gå bort. Igår var en kass dag på flera sätt, men det har tagits igen med en hel del pepp och idag var en himla bra dag faktiskt, dessutom var det riktigt vårigt och varmt ute. Jag har satt ihop ett par hundra gem på min ateljévägg och fixat med olika grejer. Minns en gång i gymnasiet när jag satt vid pappas skrivbord och pratade i telefon och lyckades sätta ihop alla gem i pappas burk till en lång remsa. Snacka om att pappa var sur när han sen skulle ta ett gem och han märkte att hela skålen följde med! Haha!

Åh vad jag älskar min ateljé! Jag kan liksom bara vara här i timtal, utan att ens göra särskilt mycket, bara för att jag trivs så bra.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0